Anders Faugstad til semifinale i "Lockdown Knockout"

Anders Faugstad, regjerende ungdomsmester fra 2019, lar seg ikke stoppe av corona-pandemien vi alle opplever. Han deltar nå i World Archery sin "Lockdown Knockout" konkurranse mot verdens beste bueskyttere.

Alle mesterskap og internasjonale cuper er enten avlyst eller flyttet til pandemien er over. Men det stanser ikke Faugstad i å trene, hjemme på Klepp har han tilgang til klubbens eget innendørs anlegg og utendørs anlegg.

World Archery inviterte han og 7 andre av verdens beste skyttere til å delta i en egen "Lockdown Knockout" konkurranse.

Konkurransen foregår via livestream, innendørs 18 meter. Innledende og finaler. Men, de må bruke tynne piler som de til vanlig bruker til utendørs skyting.

- Det var veldig vanskelig å treffe med utendørspilene mine og det var ganske frustrerende, så jeg justerte litt på buen for å få den til å fungere innendørs med tynne piler. Jeg kunne virkelig føle forskjellen, da fant jeg godfølelsen igjen, sier Faugstad i et intervju med World Archery.

Faugstad skjøt sin innledende runde forrige uke med svimlende 596 poeng av 600 mulige.

Etter at alle skytterne hadde sendt inn sine resultater endte Faugstad på topp, ingen av de andre kom over 590 poeng.

- Om du hadde fortalt meg for åtte år siden, da jeg begynte med bueskyting, at jeg ville bli invitert til en online konkurranse med noen av de beste bueskytterne i verden, og på toppen av det, kvalifiserer meg først, ville jeg ikke trodd deg, sier Faugstad videre i intervjuet.

Vinner kvartfinalen med 2 poeng

Lørdag 9 mai skjøt han videre i sin første kvartfinale mot Steve Anderson fra USA som endte på 7 plass med 583 poeng.

Begge skytterne får en god start, Faugstad ligger 1 poeng bak frem til fjerde runde, hvor Anderson får sin første 9'er.

Det står altså 89-89 etter tre runder.

Med litt ekstra støy i bakgrunnen fra kommentatoren og motstanderen er det en litt annen opplevelse for skytterne, som kan gjøre det litt mer utfordrende.

Anderson mister 2 poeng ekstra etter fjerde runden og stillingen står nå 119-117 til Faugstad når de går inn i femte og siste runden.

I den femte runden skyter begge 10,10,9 noe som gjør at stillingen ender med 148-146 i Faugstad's favør.

Faugstad vinner dermed sin kvartfinale og er videre til semifinale 14 mai, hvor man møter Mike Schloesser fra Nederland.

-Vi er enormt imponert over Anders sine prestasjoner, selv i denne vanskelige tiden vi er inne i. Han er en fantastisk atlet for norsk bueskyting, sier Jan Roger Skyttesæter, Generalsekretær i Norges Bueskytterforbund.

Kvartfinalen mellom Faugstad og Anderson

Følg saker fra Norges Bueskytterforbund

Siste saker fra Norges Bueskytterforbund

Sølv til Anders Faugstad i Lockdown Knockout på nasjonaldagen18.5.2020 11:20:14 CESTPressemelding

Faugstad ble plukket ut av det internasjonale bueskytterforbundet, World Archery, til å delta i deres nye konkurranseform nå i coronasituasjonen. 20 åringen fra Klepp har skutt over gjennomsnittet gjennom hele konkurransen. Først vinner han innledende med 596 og videre vinner han finalene med 148 i kvartfinalen og 149 i semifinalen mot «Mr. Perfect», Mike Schloesser. - Anders har virkelig lagt seg i hardtrening selv om alle mesterskap og konkurranser er blitt avlyst eller flyttet på ubestemt tid, sier Jan Roger Skyttesæter. Dette er imponerende.