Anbefaler lengre rullebane, men utsatt åpning

– Avinor fikk i oppdrag av Samferdselsdepartementet å avklare om det er mulig å realisere en rullbaneforlengelse, fra 2.200 meter til 2.400 meter, innenfor den rammen som er bevilget for prosjektet. Vi innser nå at det ikke er rom for rullebaneutvidelsen innenfor den kostnadsrammen som er vedtatt. Men vi anbefaler likevel at det bygges en lang rullebane, og har innledet er dialog med Samferdselsdepartementet om dette, sier konserndirektør bærekraft, konsept- og infrastrukturutvikling, Thorgeir Landevaag.
Anbefaler statlig bevilgning
Avinors faglige anbefaling er at det bør bygges en flyplass med en rullebanelengde på 2.400 meter, samt sikkerhetsområder, for å få størst mulig effekt og regularitet ut av den nye flyplassen. Kostnaden for å utvide rullebanen fra 2.200 til 2.400 meter vil være inntil 150 mill. kr og må dekkes av staten dersom den skal realiseres.
– Det er Avinors anbefaling at spørsmålet om rullebanelengde avklares før oppstart av bygging. Når entreprenøren vet hvor lang rullebane som skal bygges, vil det være lettere å finne den optimale og mest kostnadseffektive måten å bygge den på, sier Landevaag.
Skyver på oppstartstidspunktet
Avinor har gjennom hele optimaliseringsprosessen vært opptatt av raskest mulig fremdrift i byggeprosjektet. Da Stortinget vedtok å bygge ny flyplass i Mo i Rana, ble det uttrykt en ambisjon om å ha flyplassen ferdigstilt i siste del av 2025. Gjennom den siste delen av planarbeidet, de forberedende anleggsarbeidene og optimaliseringsfasen vi er inne i, innser vi at det ikke vil være mulig å ha utbyggingsprosjektet ferdig før mot slutten av 2026.
Det er behov for fire barmark- og sommerperioder for hovedarbeidene. Ferdigstillelse i 2026 forutsetter at hovedarbeidene kan starte sommeren 2023.
– En ny flyplass har behov for en prøvedriftsfase før den kan tas i kommersiell bruk. Vi planlegger derfor ut ifra at lufthavnen kan ha sin offisielle åpning våren 2027. Det er en lei erkjennelse at flyplassen ikke ser ut til å kunne ha ordinær, kommersiell drift tidligere. Vi har all mulig interesse av å ha flyplassen i drift så raskt som mulig. Vi deler hele helgelandregionens utålmodighet. Vi håper selvsagt å kunne komme i gang med driften allerede i 2026. Men dersom byggearbeidene er ferdig i siste del av 2026, vil det være mest forsvarlig å bruke vinteren til prøvedrift og starte ordinær drift våren 2027, avslutter Landevaag.
De forberedende arbeidene på flyplassområdet er godt i gang og holder god fremdrift.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder


Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Fleire passasjerar i august og rekord på Bergen lufthamn11.9.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 5 millionar passasjerar reiste gjennom norske lufthamner i august. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med august i 2024.
Ny direkterute styrker norsk lakseeksport til Sørøst-Asia10.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Ethiopian Airlines åpnet lørdag 6. september en ny fraktrute fra Oslo lufthavn til Hanoi, med videreforbindelse til Bangkok. Første fly fraktet fersk norsk laks direkte til Vietnam, og åpningen ble markert med tradisjonell vannportal ved avgang.
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
Utvikling av Hervakrysset: - Et tilbud nærområdet mangler3.9.2025 10:48:33 CEST | Pressemelding
Avinor ønsker å etablere et bedre tilbud for reisende og næringsdrivende med bil på Oslo lufthavn. Med seg på laget får de MER, Burger King og Norgesgruppen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom