Amerikanske myndigheter godkjenner Aker BioMarines QRILL Pet som ingrediens i dyrefôr

Amerikanske kjæledyr får tilgang til helse- og ernæringsfordelene ved krill etter at det amerikanske mat- og helsetilsynet (FDA) har anerkjent Aker BioMarines QRILL Pet som trygt gjennom sitt godkjenningssystem GRAS (Genereally Recognized as Safe).

6. januar, Oslo, Norge:

Etter en lang og krevende prosess har amerikanske myndigheter gitt Aker BioMarine klarsignal til å bruke og selge QRILL Pet som kilde til protein og lipid i tørr hundemat for voksne hunder i USA. Denne avgjørelsen fra FDA gjør QRILL Pet til den eneste fôringrediens fra krill som møter FDA sin standard.

Dette har vært et langsiktig mål, og våre amerikanske kolleger har jobbet svært godt sammen med forsknings- og utviklingsavdelingen vår for å lykkes. Vi er kjempefornøyde med at vi nå kan tilby krill som ingrediens til amerikanske produsenter som vil tenke utenfor boksen, og til dyreeiere som vil gi dyrene sine ny og næringsrik mat, sier Matts Johansen administrerende direktør i Aker BioMarine.

I søknaden ga Aker BioMarine detaljert informasjon om opphavet til produktet, fremstillingsmetoden og spesifikasjoner for krillmel. I tillegg viste søknaden til en rekke forskningsresultater om hvor trygt krillmel er, og hvordan det fordøyes av dyr.

Aker BioMarines QRILL Pet produseres av antarktisk krill og er rikt på omega 3-fettsyrer og kolin. Det er bevist at dette gir hunder betydelige helsefordeler. Antarktisk krill har en unik fordel på grunn av den overlegne biotilgjengeligheten til omega-3, det vil si at mengden omega-3 som tas opp av kroppen er svært høy. Omega-3 i QRILL Pet er for det meste bundet til fosfolipider, noe som skiller seg fra tradisjonelle marine omega 3-kilder. Fosfolipider er også kjent som grunnsteinene for alle celler, og vil derfor tas opp av vev og celler på en mer effektiv måte.

Ingrediensene i QRILL Pet er fullt sporbare og er anerkjent som en av de mer bærekraftige marine fôringredienser. Aker BioMarine var den første krillprodusenten som mottok MCS-sertifisering (Marine Stewardship Council). For femte år på rad har også Aker BioMarines krillfiske fått beskrivelsen «i veldig god tilstand» og mottatt karakteren A fra SFP (Sustainable Fisheries Partnership), en ideell organisasjon som evaluerer bærekraftigheten hos globale reduksjonsfiskerier.

Administrerende direktør i Aker BioMarine, Matts Johansen

Aker BioMarine et norskt bioteknologiselskap som utvikler, markedsfører og selger krillbaserte ingredienser til humant konsum, akvakultur og dyrefôr. Selskapet er vertikalt integrert og kontrollerer hele verdikjeden –fra krillfangst i Antarktis til forskning, produktutvikling, produksjon, logistikk og markedsarbeid. Selskapets visjon er å skape en bedre fremtid for både mennesker og planeten. Aker BioMarine er et heleid av Aker ASA