Amedia

Amedias utviklingsmiljø får kraftig løft

Del
Amedia gjør i 2021 et kraftig løft i antallet utviklingsressurser. Konsernets viktige utviklingsmiljø styrkes med flere titalls utviklere, designere og prosjektledere.
Konserndirektør Pål Nedregotten, Amedia
Konserndirektør Pål Nedregotten, Amedia

Amedias utviklingsmiljø spiller en nøkkelrolle i suksessen konsernet har hatt de siste årene. Satsingen er avgjørende for at Amedias aviser skal kunne opprettholde sin sterke posisjon i mediemarkedet, og er en forutsetning for videre vekst. 

– Vi lykkes med fart og tyngde når vi samler oss om sentrale utviklingsprosjekter. Vi kan dokumentere verdien av å satse smart og målrettet. Det er bakgrunnen til at vi nå ruster utviklingsmiljøet kraftig opp, sier konserndirektør Pål Nedregotten. 

– Amedia er verdensledende på lokal avisutvikling. Flere ganger i måneden får vi henvendelser fra mediehus over hele verden som vil vite hvordan vi jobber for å oppnå vår ekstraordinære digitale abonnementsvekst. De etterspør kunnskap om hvordan vi har klart å gjøre journalistikken relevant for folk over hele Norge, sier han. 

En viktig del av hemmeligheten finnes altså i konsernets utviklingsmiljø. Her jobber det utviklere, designere, innholdsutviklere, analytikere, data scientists og prosjektledere. Her finnes viktige deler av motoren bak konsernets vekst. 

– Amedias journalister, redaktører og annonseselgere benytter systemer, innsikt og plattformer for å skape og finansiere en nær og verdifull journalistikk. Lesere og abonnenter møter journalistikken i effektive og gode brukeropplevelser formet av spisskompetanse på digital utvikling. Vi mener at denne journalistikken gjør norske lokalsamfunn til bedre steder å bo, leve og virke, sier Nedregotten. 

– Ikke noe av dette ville vært mulig uten robuste systemer og et fremoverlent utviklingsmiljø, sier han. 

De siste årene har utviklingsmiljøet levert en dokumentert verdi av satsingene som langt overstiger kostnaden. Samtidig er det åpenbart at dagens ressurser ikke strekker til for å gi nok oppmerksomhet til alt som er viktig og som har potensial for kraftig vekst. Summen av disse to faktorene gjør at Amedia nå legger betydelig tyngde bak en kraftig og målrettet oppskalering. 

Utviklingsmiljøene har gjort seg svært gode erfaringer med smidig utviklingsmetodikk. Både prosjekter som har jobbet med å redusere frafall av abonnenter og Amedias +Alt-abonnement – tilgang til all journalistikk i konsernets aviser - har opplevd klare fordeler av sterk samhandling og fremdrift i tverrfaglige team, med dokumenterte resultater. For utviklere, prosjektledere, UX/designressurser, data scientists og analytikere er det kort vei fra beslutning til handling. Utgangspunktet for eksperimentering og beslutninger er Amedias store data- og innsiktsplattform på tvers av forretningsområder. 

– Vi har lykkes så godt med satsingene at vi nå etablerer en serie permanente team som skal videreutvikle og løfte Amedias aviser enda høyere, sier Nedregotten. 

Amedia er på jakt etter backend-utviklere, frontend-utviklere, team leads, UX-ressurser og analyseressurser. Amedia har inngått et strategisk samarbeid med Dfind Digital & IT, som bistår i prosessen. 

Kontakter

Pål Nedregotten, konserndirektør Amedia - telefon 908 99 190

Bilder

Konserndirektør Pål Nedregotten, Amedia
Konserndirektør Pål Nedregotten, Amedia
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye