Amedias utviklingsmiljø får kraftig løft
Amedias utviklingsmiljø spiller en nøkkelrolle i suksessen konsernet har hatt de siste årene. Satsingen er avgjørende for at Amedias aviser skal kunne opprettholde sin sterke posisjon i mediemarkedet, og er en forutsetning for videre vekst.
– Vi lykkes med fart og tyngde når vi samler oss om sentrale utviklingsprosjekter. Vi kan dokumentere verdien av å satse smart og målrettet. Det er bakgrunnen til at vi nå ruster utviklingsmiljøet kraftig opp, sier konserndirektør Pål Nedregotten.
– Amedia er verdensledende på lokal avisutvikling. Flere ganger i måneden får vi henvendelser fra mediehus over hele verden som vil vite hvordan vi jobber for å oppnå vår ekstraordinære digitale abonnementsvekst. De etterspør kunnskap om hvordan vi har klart å gjøre journalistikken relevant for folk over hele Norge, sier han.
En viktig del av hemmeligheten finnes altså i konsernets utviklingsmiljø. Her jobber det utviklere, designere, innholdsutviklere, analytikere, data scientists og prosjektledere. Her finnes viktige deler av motoren bak konsernets vekst.
– Amedias journalister, redaktører og annonseselgere benytter systemer, innsikt og plattformer for å skape og finansiere en nær og verdifull journalistikk. Lesere og abonnenter møter journalistikken i effektive og gode brukeropplevelser formet av spisskompetanse på digital utvikling. Vi mener at denne journalistikken gjør norske lokalsamfunn til bedre steder å bo, leve og virke, sier Nedregotten.
– Ikke noe av dette ville vært mulig uten robuste systemer og et fremoverlent utviklingsmiljø, sier han.
De siste årene har utviklingsmiljøet levert en dokumentert verdi av satsingene som langt overstiger kostnaden. Samtidig er det åpenbart at dagens ressurser ikke strekker til for å gi nok oppmerksomhet til alt som er viktig og som har potensial for kraftig vekst. Summen av disse to faktorene gjør at Amedia nå legger betydelig tyngde bak en kraftig og målrettet oppskalering.
Utviklingsmiljøene har gjort seg svært gode erfaringer med smidig utviklingsmetodikk. Både prosjekter som har jobbet med å redusere frafall av abonnenter og Amedias +Alt-abonnement – tilgang til all journalistikk i konsernets aviser - har opplevd klare fordeler av sterk samhandling og fremdrift i tverrfaglige team, med dokumenterte resultater. For utviklere, prosjektledere, UX/designressurser, data scientists og analytikere er det kort vei fra beslutning til handling. Utgangspunktet for eksperimentering og beslutninger er Amedias store data- og innsiktsplattform på tvers av forretningsområder.
– Vi har lykkes så godt med satsingene at vi nå etablerer en serie permanente team som skal videreutvikle og løfte Amedias aviser enda høyere, sier Nedregotten.
Amedia er på jakt etter backend-utviklere, frontend-utviklere, team leads, UX-ressurser og analyseressurser. Amedia har inngått et strategisk samarbeid med Dfind Digital & IT, som bistår i prosessen.
Kontakter
Pål Nedregotten, konserndirektør Amedia - telefon 908 99 190
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom