Amedias papiraviser tilbake hos abonnentene

Amedias papiraviser er fredag 31. desember tilbake hos abonnentene.
Konserndirektør trykk og distribusjon i Amedia, John Kvadsheim

Ved hjelp av en alternativ løsning for produksjon, kom Amedias papiraviser ut til abonnentene fredag 31. desember. Også fådagers-avisene, som hadde utgivelse onsdag eller torsdag denne uka, kom ut til abonnentene på årets siste dag.

Enorm snuoperasjon
Natt til tirsdag 28. desember ble flere av Amedias sentrale datasystemer satt ut av drift etter et alvorlig dataangrep. Produksjonen av Amedias nettaviser har gått som normalt, men ingen papiraviser kom ut onsdag, og 13 papiraviser ble publisert torsdag.

– I møte med et så alvorlig dataangrep har hele vår organisasjon i fellesskap gått den ekstra milen for å få til denne enorme snuoperasjonen. I dag har vi gitt ut i underkant av 70 aviser eid av Amedia og våre samarbeidspartnere. Det var ikke med etter en stor innsats i alle ledd kom vi i mål. Sammen har vi sørget for at Amedias fredagsutgaver av papiraviser kom ut i dag, 31. desember, inkludert fådagers-avisene som hadde utgivelse onsdag eller torsdag denne uka, sier John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia.

I tillegg til Amedias egne ansatte ønsker Kvadsheim å takke Polaris og Schibsted for tett og godt samarbeid.

– Polaris og Schibsted har virkelig stilt opp for oss, og bidratt på best tenkelig måte. Det er vi takknemlig for.

Kun to av Amedias aviser valgte selv torsdag formiddag å avlyse oppsatt utgave på grunn av tidlig deadline.

Tid før situasjonen normaliseres
Amedia har siden 28. desember løpende iverksatt tiltak for å gjenopprette produksjonen av papiraviser, og parallelt kartlagt hvilke persondata som er omfattet av dataangrepet. Det jobbes også systematisk med å få gjenopprettet de systemene som er berørt av angrepene.

Amedia er forberedt på at det vil ta lang tid før situasjonen er tilbake til normalen, og at både papiravisproduksjon og andre funksjoner må skje via alternative løsninger i den perioden.

Amedia anmeldte dataangrepet til Oslo politidistrikt tirsdag 28. desember, og meldte nødvendig informasjon om angrepet til Datatilsynet onsdag 29. desember.

Konserndirektør trykk og distribusjon i Amedia, John Kvadsheim