Amedias lokalaviser deler ut 25 millioner kroner
Midlene den enkelte avis deler ut vil variere fra fra 100.000 kroner i de minste avisene til 1 million kroner i de største. Avisenes mål med tiltaket er å bidra til å skape gode lokalsamfunn. Foreninger og organisasjoner blir nå invitert til å søke om støtte til blant annet aktivitets- og fritidstilbud for barn og unge.
– Det er en hovedoppgave for våre aviser å engasjere leserne og alle som bor i lokalsamfunnet til å delta i samfunnsdebatten, frivillig arbeid og kulturaktiviteter. Nå styrker vi det tette båndet mellom Amedias aviser og lokalsamfunnene de dekker, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad.
– Våre lokalaviser jobber for å skape gode lokalsamfunn. De speiler og utvikler lokal kultur og identitet. Lokalavisene er en viktig og positiv kraft i utviklingen av det som skjer i sitt dekningsområde, sier Stokstad. At Amedias aviser nå skal fordele støtte til lag og foreninger er en måte vi kan gi noe tilbake til lokalsamfunnet på, som understøtter avisenes oppgave som viktige lokale samfunnsinstitusjoner.
Stokstad forteller at midlene som nå deles ut, har utgangspunkt i det gode resultatet Amedia oppnådde i 2018.
Utdelingen skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fire år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Kjøpet ble finansiert med et lån fra Sparebankstiftelsen DNB. Amedias gode resultater har gitt Amediastiftelsen muligheten til å nedbetale deler av lånet, og som følge av dette har Sparebankstiftelsen DNB stilt 25 millioner kroner til disposisjon for prosjekter for å styrke lokalsamfunnene. Søknader om støtte rettes til avisene som skal fordele midlene og avgjøre hvem som får støtte.
Dette er første gangen lokalavisene skal fordele midler til lokale formål. Konsernsjef Are Stokstad mener det ligger til rette for flere tildelingsrunder senere:
– Fortsetter vi å skape gode resultater, vil tildelingen av midler fra våre aviser kunne fortsette, sier han.
Søknadsfristen er 25. mars. Deretter skal en lokal jury, som er etablert i hver avis, bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler.
Kontakter
Are StokstadKonsernsjef
Tel:911 91 175Stig FinsloDirektør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt
Tel:971 71 723stig.finslo@amedia.noBilder
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia får hånd om 99 prosent av KildeGruppen22.12.2025 12:59:20 CET | Pressemelding
Da fristen for å akseptere Amedias frivillige tilbud om kjøp av aksjene i KildeGruppen gikk ut, hadde nesten alle øvrige aksjonærer takket ja. En opptelling viser at Amedia nå kontrollerer 99 prosent av aksjene i selskapet.
Kim Riseth ansatt som publiseringsredaktør i Nationen16.12.2025 12:10:11 CET | Pressemelding
TIL REDAKSJONEN: Denne pressemeldingen sendes på vegne av Nationen Kim Riseth blir Nationens nye publiseringsredaktør, og får rollen som en pådriver for digital utvikling, kunstig intelligens (KI) og vekst. – Jeg har fått muligheten til å bli litt kjent med Nationen og folkene der nå i høst, og dette er en veldig spennende rolle som jeg gleder meg til å fortsette i, sier han.
Skjalg Fjellheim blir ny politisk redaktør i Finnmark10.12.2025 09:58:00 CET | Pressemelding
Til redaksjonen: Denne pressemeldingen sendes ut på vegne av Amedias aviser i Finnmark. Skal lede debattsatsingen i Finnmarksavisene. Avisene iFinnmark, Sør-Varanger Avis, Finnmarksposten og Hammerfestingen lanserte i fjor debattsatsingen Finnmarkdebatten. Nå er Skjalg Fjellheim ansatt som ny politisk redaktør for Amedia-avisene i Finnmark etter at Frode Børfjord går av ved nyttår.
Alt klart for Danmarks største medieallianse15.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Amedia og Berlingske Media inngår en ny, historisk avtale med JFM og lanserer Danmarks største medieallianse. Dette vil styrke redaktørstyrte medier lokalt og nasjonalt.
Øksnesavisa inngår partneravtale med Amedia13.10.2025 09:12:14 CEST | Pressemelding
Øksnesavisa på Myre i Vesterålen blir partneravis i Amedia, landets største avisutgiver. – Å være på lag med Amedias utprøvde verktøy og en stor kunnskapsbank på feltet, gir trygghet for oss når vi nå endelig skal ta spranget fra papir til nett, sier Gøril Gabrielsen i Øksnesavisa. Gabrielsen var en av grunnleggerne av avisa for 33 år siden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
