Amedia styrker sin posisjon som landets største avisfellesskap

Torsdag 9. mars presenterte Mediebedriftenes landsforening (MBL) opplagstall for norsk mediebransje for andre halvår 2022. Tallene måler antallet abonnenter på papir og nett, og løssalg av papiravisen.
Med et samlet opplag på i overkant av 760.000 beholder Amedia posisjonen som Norges største avisfelleskap målt i både antall avistitler og avisopplag.
– Høye opplagstall betyr mye for oss i Amedia, fordi de viser at avisene våre har en helt spesiell rolle i folks liv, og i demokratiet. Disse tallene bekrefter at verdens viktigste nyheter skjer i små og store samfunn der folk bor i hele Norge, sier Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia.
Tøffe tider for mediebransjen
Opplagstallene som ble offentliggjort på torsdag viser at hele mediebransjen har opplevd en nedgang det siste året. Amedia har over 100 lokale og landsdekkende avistitler, og det totale opplagstallet for disse avisene har minket med 0,9 prosent fra første til andre halvår i 2022, og med 0,3 prosent fra andre halvår i 2021 til andre halvår i 2022. Til sammenligning hadde totalmarkedet en nedgang på 0,5 fra andre halvår 2021.
– Det er flere grunner til denne svake nedgangen i opplagstallene. Analysebyrået Kantar viser blant annet at mange brukte betydelig mer tid på redaktørstyrt innhold under koronapandemien, og at mediebruken har normalisert seg i 2022. I tillegg har mange fått en strammere privatøkonomi det siste året, sier Møller Opdahl og legger til:
– Teknologiutviklingen har ført til stadig raskere endringer i folks medievaner, og det har skapt store utfordringer for oss som jobber for redaktørstyrte medier. Vår sterke posisjon i dag er det altså ingen garanti for i morgen. Derfor jobber vi knallhardt for å utvikle våre nyhetstjenester slik at vi kan fortsette å oppfylle vårt viktige samfunnsoppdrag for både dagens og de neste generasjonene, sier han.
Leserne setter pris på lokaljournalistikk
Telemarksavisa (TA) er blant avisene som har hatt en usedvanlig god opplagsutvikling over mange år, til tross for at konkurransesituasjonen i Skien er krevende.
– I en krevende tid for mange, både økonomisk og ellers, er vi utrolig glade for at flere ønsker å lese TA. Det viser at sannhetssøkende journalistikk og balansert dekning av lokalsamfunnet har gjenklang. Jeg er ikke overrasket, men jeg er umåtelig stolt av den positive utviklingen vår, sier Ove Mellingen, ansvarlig redaktør og daglig leder i avisen.
iHarstad er blant Amedias yngste aviser, og ble opprettet i 2020. I løpet av disse to årene har avisen lykkes med å sikre en sterk posisjon som nummertoavis i et relativt lite lokalsamfunn. I 2022 økte opplaget til iHarstad med over 15 prosent, og er dermed den av Amedias aviser med størst vekst.
– Vi har bevist at det er plass til to aviser i Harstad, og at vi er kommet for å bli. Vårt motto er «iHarstad engasjerer, utfordrer og heier på byen. Vi setter dagsorden – og går i dybden der det trengs.» Det er viktig for oss å skrive om og for den alminnelige innbyggeren, og vi får tilbakemeldinger fra leserne om at de setter stor pris på sakene våre, sier Morten Inge Jensen, ansvarlig redaktør og daglig leder i iHarstad.
Kontakter
Hallgeir WestrumKommunikasjonssjefAmedia
Tel:90750764hallgeir.westrum@amedia.noHelene Wille LundKommunikasjonsrådgiverAmedia
Tel:98444821helene.lund@amedia.noBilder

Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Tidenes fotballsatsing i Amedias aviser20.3.2023 13:13:05 CET | Pressemelding
Amedia lanserer en ny versjon av Direktesport-plattform i sine mer enn 100 avistitler foran årets fotballsesong og frister med rekordmange kamper. – Vi lover våre fotballfrelste lesere fantastiske opplevelser gjennom hele sesongen, sier nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring.
Håvard Solheim konstitueres som konserndirektør for data og teknologi i Amedia16.3.2023 12:01:21 CET | Pressemelding
Håvard Solheim (37) konstitueres som konserndirektør for data og teknologi i Amedia med umiddelbar virkning. Han overtar rollen etter Pål Nedregotten, som er ansatt som direktør for teknologi og publikumstjenester i NRK.
Magne Storedal blir redaktør i Hadeland14.3.2023 16:46:37 CET | Pressemelding
Magne Storedal (64) er konstituert som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland ut 2023. – Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven i en tradisjonsrik og viktig avis i et flott område, sier han.
Nytt Amedia-partnerskap skal hjelpe flere å få en rettferdig boliglånsrente6.3.2023 09:32:21 CET | Pressemelding
I et nytt partnerskap med Renteradar, vil Amedia og Nettavisen bidra til økt innsikt i boliglånsrenten.
Rune Bernhus konstitueres som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad17.2.2023 10:29:56 CET | Pressemelding
Rune Bernhus (43) er konstituert som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad. Bernhus er rekruttert fra egne rekker, og har lang erfaring fra avisen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom