Amedia

Amedia styrker sin posisjon som landets største avisfellesskap

Del
Opplagstallene for 2022 viser at Amedias aviser beholder sin sterke posisjon i det norske medielandskapet.
Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia, er stolt av avisfelleskapets sterke posisjon. Foto: Ihne Pedersen/ Amedia
Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia, er stolt av avisfelleskapets sterke posisjon. Foto: Ihne Pedersen/ Amedia

Torsdag 9. mars presenterte Mediebedriftenes landsforening (MBL) opplagstall for norsk mediebransje for andre halvår 2022. Tallene måler antallet abonnenter på papir og nett, og løssalg av papiravisen. 

Med et samlet opplag på i overkant av 760.000 beholder Amedia posisjonen som Norges største avisfelleskap målt i både antall avistitler og avisopplag.

– Høye opplagstall betyr mye for oss i Amedia, fordi de viser at avisene våre har en helt spesiell rolle i folks liv, og i demokratiet. Disse tallene bekrefter at verdens viktigste nyheter skjer i små og store samfunn der folk bor i hele Norge, sier Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia. 

Tøffe tider for mediebransjen

Opplagstallene som ble offentliggjort på torsdag viser at hele mediebransjen har opplevd en nedgang det siste året. Amedia har over 100 lokale og landsdekkende avistitler, og det totale opplagstallet for disse avisene har minket med 0,9 prosent fra første til andre halvår i 2022, og med 0,3 prosent fra andre halvår i 2021 til andre halvår i 2022. Til sammenligning hadde totalmarkedet en nedgang på 0,5 fra andre halvår 2021. 

– Det er flere grunner til denne svake nedgangen i opplagstallene. Analysebyrået Kantar viser blant annet at mange brukte betydelig mer tid på redaktørstyrt innhold under koronapandemien, og at mediebruken har normalisert seg i 2022. I tillegg har mange fått en strammere privatøkonomi det siste året, sier Møller Opdahl og legger til: 

– Teknologiutviklingen har ført til stadig raskere endringer i folks medievaner, og det har skapt store utfordringer for oss som jobber for redaktørstyrte medier. Vår sterke posisjon i dag er det altså ingen garanti for i morgen. Derfor jobber vi knallhardt for å utvikle våre nyhetstjenester slik at vi kan fortsette å oppfylle vårt viktige samfunnsoppdrag for både dagens og de neste generasjonene, sier han. 

Leserne setter pris på lokaljournalistikk  

Telemarksavisa (TA) er blant avisene som har hatt en usedvanlig god opplagsutvikling over mange år, til tross for at konkurransesituasjonen i Skien er krevende. 

– I en krevende tid for mange, både økonomisk og ellers, er vi utrolig glade for at flere ønsker å lese TA. Det viser at sannhetssøkende journalistikk og balansert dekning av lokalsamfunnet har gjenklang. Jeg er ikke overrasket, men jeg er umåtelig stolt av den positive utviklingen vår, sier Ove Mellingen, ansvarlig redaktør og daglig leder i avisen. 

iHarstad er blant Amedias yngste aviser, og ble opprettet i 2020. I løpet av disse to årene har avisen lykkes med å sikre en sterk posisjon som nummertoavis i et relativt lite lokalsamfunn. I 2022 økte opplaget til iHarstad med over 15 prosent, og er dermed den av Amedias aviser med størst vekst. 

– Vi har bevist at det er plass til to aviser i Harstad, og at vi er kommet for å bli. Vårt motto er «iHarstad engasjerer, utfordrer og heier på byen. Vi setter dagsorden – og går i dybden der det trengs.» Det er viktig for oss å skrive om og for den alminnelige innbyggeren, og vi får tilbakemeldinger fra leserne om at de setter stor pris på sakene våre, sier Morten Inge Jensen, ansvarlig redaktør og daglig leder i iHarstad. 

Kontakter

Bilder

Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia, er stolt av avisfelleskapets sterke posisjon. Foto: Ihne Pedersen/ Amedia
Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia, er stolt av avisfelleskapets sterke posisjon. Foto: Ihne Pedersen/ Amedia
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye