Amedia styrker sin posisjon som landets største avisfellesskap
Torsdag 9. mars presenterte Mediebedriftenes landsforening (MBL) opplagstall for norsk mediebransje for andre halvår 2022. Tallene måler antallet abonnenter på papir og nett, og løssalg av papiravisen.
Med et samlet opplag på i overkant av 760.000 beholder Amedia posisjonen som Norges største avisfelleskap målt i både antall avistitler og avisopplag.
– Høye opplagstall betyr mye for oss i Amedia, fordi de viser at avisene våre har en helt spesiell rolle i folks liv, og i demokratiet. Disse tallene bekrefter at verdens viktigste nyheter skjer i små og store samfunn der folk bor i hele Norge, sier Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia.
Tøffe tider for mediebransjen
Opplagstallene som ble offentliggjort på torsdag viser at hele mediebransjen har opplevd en nedgang det siste året. Amedia har over 100 lokale og landsdekkende avistitler, og det totale opplagstallet for disse avisene har minket med 0,9 prosent fra første til andre halvår i 2022, og med 0,3 prosent fra andre halvår i 2021 til andre halvår i 2022. Til sammenligning hadde totalmarkedet en nedgang på 0,5 fra andre halvår 2021.
– Det er flere grunner til denne svake nedgangen i opplagstallene. Analysebyrået Kantar viser blant annet at mange brukte betydelig mer tid på redaktørstyrt innhold under koronapandemien, og at mediebruken har normalisert seg i 2022. I tillegg har mange fått en strammere privatøkonomi det siste året, sier Møller Opdahl og legger til:
– Teknologiutviklingen har ført til stadig raskere endringer i folks medievaner, og det har skapt store utfordringer for oss som jobber for redaktørstyrte medier. Vår sterke posisjon i dag er det altså ingen garanti for i morgen. Derfor jobber vi knallhardt for å utvikle våre nyhetstjenester slik at vi kan fortsette å oppfylle vårt viktige samfunnsoppdrag for både dagens og de neste generasjonene, sier han.
Leserne setter pris på lokaljournalistikk
Telemarksavisa (TA) er blant avisene som har hatt en usedvanlig god opplagsutvikling over mange år, til tross for at konkurransesituasjonen i Skien er krevende.
– I en krevende tid for mange, både økonomisk og ellers, er vi utrolig glade for at flere ønsker å lese TA. Det viser at sannhetssøkende journalistikk og balansert dekning av lokalsamfunnet har gjenklang. Jeg er ikke overrasket, men jeg er umåtelig stolt av den positive utviklingen vår, sier Ove Mellingen, ansvarlig redaktør og daglig leder i avisen.
iHarstad er blant Amedias yngste aviser, og ble opprettet i 2020. I løpet av disse to årene har avisen lykkes med å sikre en sterk posisjon som nummertoavis i et relativt lite lokalsamfunn. I 2022 økte opplaget til iHarstad med over 15 prosent, og er dermed den av Amedias aviser med størst vekst.
– Vi har bevist at det er plass til to aviser i Harstad, og at vi er kommet for å bli. Vårt motto er «iHarstad engasjerer, utfordrer og heier på byen. Vi setter dagsorden – og går i dybden der det trengs.» Det er viktig for oss å skrive om og for den alminnelige innbyggeren, og vi får tilbakemeldinger fra leserne om at de setter stor pris på sakene våre, sier Morten Inge Jensen, ansvarlig redaktør og daglig leder i iHarstad.
Kontakter
Hallgeir WestrumKommunikasjonssjefAmedia
Tel:90750764hallgeir.westrum@amedia.noHelene Wille LundKommunikasjonsrådgiverAmedia
Tel:98444821helene.lund@amedia.noBilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom