Amedia

Amedia prøver ut miljøvennlig distribusjon

Del
Amedia ønsker å gjøre sin distribusjonsvirksomhet miljøvennlig. Derfor setter konsernet nå i gang et storstilt prøveprosjekt med elektriske distribusjonskjøretøyer.
Markedsdirektør Thor Øivind Johansen, Paxster (.t.v.) og prosjektleder Jens Aardalsbakke, Amedia Distribusjon
Markedsdirektør Thor Øivind Johansen, Paxster (.t.v.) og prosjektleder Jens Aardalsbakke, Amedia Distribusjon

I løpet av vinteren skal Amedia Distribusjon bruke det norskproduserte el-kjøretøyet Paxster på sine ruter i Fredrikstad. 20 kjøretøyer ble 5. desember hentet på fabrikken i Sarpsborg og vil umiddelbart bli sendt ut på veiene i østfoldbyen. Går vintertesten bra, satser Amedia på å ta i bruk kjøretøyet i langt større skala.

– Våre distributører kjører flere millioner kilometer i løpet av et år. Hvis vi greier å flytte mye av denne virksomheten over fra bensin- og dieselbiler til elektrisk drevet transport, som Paxster, vil det gi en flott miljøgevinst. Derfor er vi svært opptatt av å gjennomføre en grundig og god test i løpet av denne vinteren, sier Jens Aardalsbakke, prosjektleder i Amedia Distribusjon. 

Han forteller at Amedia Distribusjon har prøvd ut Paxster-kjøretøyet i løpet av de siste månedene for å forsikre seg om at det er mulig å bruke det til konsernets distribusjonsvirksomhet.

– Vi ble så godt fornøyd med kjøretøyet at vi kunne tenke oss å ta dette videre inn i en større vintertest. Gjennom den vil vi forsikre oss om at Paxster fungerer tilfredsstillende også på vinteren. At dette norskproduserte kjøretøyet er bygd med fokus på distributørens behov og for norske forhold, gjør at vi syns det er både hyggelig å spennende å ta det i bruk, sier Jens Aardalsbakke. 

Paxster er utviklet og blir produsert i Sarpsborg og leveres i både mindre og større modeller enn den som Amedia nå tester i. Produksjonen startet i 2013. I dag brukes Paxster-kjøretøyer av Posten Norge, av distribusjonsselskaper i flere europeiske land og på New Zealand. 

- Vi har lagt vekt på å utvikle et kjøretøy som både er miljøvennlig og som fullt ut tilfredsstiller distribusjonsselskapenes krav til effektivitet, økonomi, ergonomi og leveringssikkerhet. Fra vår side er vi svært fornøyd med å få til en avtale med en så stor aktør som Amedia Distribusjon og deres samarbeidspartnere og ser fram til resultatet av testprosjektet gjennom vinteren, sier Thor Øivind Johansen, markedssjef i Paxster.

Amedia Distribusjon leverer blant annet ut konsernets 73 lokalaviser, andre aviser og tidsskrifter, pakker og ferske frokostprodukter fra Morgenlevering.no. Sammen med medieselskapene Schibsted og Polaris står Amedia bak distribusjonsnettverket Helthjem. Hver dag er 5.000 distributører i sving. De besøker hele 2,2 millioner norske husstander. Alle ansatte i Helt Hjem-nettverket bruker samme distribusjonsteknologi. Det sikrer enhetlig kvalitet gjennom gode rutiner og prosesser, og har gitt en leveringskvalitet på 99,7-99,9 prosent.

De andre aktørene i Helthjem-samarbeidet, Schibsted og Polaris, vil etter hvert også gjennomføre uttesting av Paxster-kjøretøyer blant sine medarbeidere.

Kontakter

Amedia: Prosjektleder Jens Aardalsbakke, telefon 909 48 162


Paxster: Markedssjef Thor Øivind Johansen, telefon 982 80 440

Bilder

Markedsdirektør Thor Øivind Johansen, Paxster (.t.v.) og prosjektleder Jens Aardalsbakke, Amedia Distribusjon
Markedsdirektør Thor Øivind Johansen, Paxster (.t.v.) og prosjektleder Jens Aardalsbakke, Amedia Distribusjon
Last ned bilde
Amedia Distribusjon med nye Paxstere på Sarpsborg torg
Amedia Distribusjon med nye Paxstere på Sarpsborg torg
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye