Amedia overtar Sør-Varanger Avis

Amedia blir majoritetseier i Sør-Varanger Avis i Kirkenes og overtar 51 prosent av aksjene. – Avtalen understreker vårt hovedmål som utgiver; Å utvikle lokalavisjournalistikken og sikre mediemangfoldet i hele landet, sier Amedias konserndirektør Pål Eskås.

– Vår ambisjon er å gi befolkningen i Sør-Varanger en avis med enda bedre innhold, og annonsørene en enda bedre markedsplass, sier konserndirektør Pål Eskås i Amedia. (t.v). Styreleder Odd Reidar Øie sier salget er riktig for avisas videre utvikling. Foto: Remi Presttun, Romerikes Blad/Amedia.

Sør-Varanger Avis ble etablert i 1949 og har et godt fotfeste i Sør-Varanger kommune med kommunesenteret Kirkenes. Avisa kommer ut hver tirsdag, torsdag og fredag og har et registrert opplag på 2.500 eksemplarer. Trykkeriet til Sør-Varanger Avis inngår i Amedias overtakelse av selskapet.

– Som Norges største utgiver av redaktørstyrte medier er vi fornøyd med denne avtalen, fordi vi kommer inn i en spennende lokalavis i et viktig  område. Vi har gode forutsetninger til å utvikle Sør-Varanger Avis videre sammen med de ansattes erfaringer og lokalkunnskap, kombinert med Amedias kompetanse og gode fellesløsninger. Vår ambisjon er å gi befolkningen i Sør-Varanger en avis med enda bedre innhold, og annonsørene en enda bedre markedsplass, sier konserndirektør Pål Eskås i Amedia.

– Vi mener det er riktig for avisas videre utvikling og behov at den nå blir en del av en større medievirksomhet. Det er vår vurdering at Amedia vil bli en god eier for Sør-Varanger Avis. Konsernet har bred erfaring med å utgi lokalaviser over hele landet og har både en organisering og tilbyr støttefunksjoner som vil innebære mange fordeler for Sør-Varanger Avis, sier styreleder Odd Reidar Øie.

Amedias inntreden innebærer at Odd Reidar Øie og hans selskaper nå selger seg ut av Sør-Varanger Avis. Øie ble største aksjonær i avisa for fem år siden i forbindelse med en reorganisering av selskapet.

– Prisen vi nå er blitt enige om, er fornuftig og gjenspeiler verdiene i selskapet på en god måte, sier Øie.

Amedias inntreden i Sør-Varanger Avis skjer umiddelbart.

Sør-Varanger Avis er største aksjonær i avisa Østhavet, som kommer ut i Vardø, med 38 prosent av aksjene.

Konserndirektør Pål Eskås, 901 50 027

Styreleder Odd Reidar Øie, 958 59 626