Amedia lanserer Avisa Oslo 30. november
30. november får Oslo igjen sin egen avis. Avisa Oslo lanseres av Norges største lokalaviskonsern, Amedia. Den nye avisa blir en digital nyhetsavis som skal være tettere på Oslo og byens befolkning enn noe annet nyhetsmedium.
– Vi skal lage den avisa Oslo mangler – og trenger. Avisa Oslo skal være en frisk lokalavis som bryr seg, stiller de viktige spørsmålene, setter dagsorden, skaper debatt og som skal være først ute med det som skjer innenfor bygrensen. Vi skal gi folk som bor i Oslo den informasjonen de trenger for å orientere seg. Det skal alltid være mulig å vite hva det er som skjer i Oslo, her og nå, og hvorfor det skjer, sier Magne Storedal. Han blir ansvarlig redaktør i den nye lokalavisa.
Etter mange år uten en egen lokalavis for hele kommunen, får landets hovedstad med ao.no igjen en rendyrket lokalavis for og om hele byen. Oslo blir i dag regnet som den største blindsonen i medie-Norge som følge av at byen mangler en bred allmenn lokalavis med systematisk løpende redaksjonell dekning av lokale forhold. Til tross for at et tjuetalls aviser har sin redaksjon og blir utgitt i Oslo, vil AO bli den eneste avisa som dekker hele byen og handler om det som skjer der.
– Med denne etableringen ønsker vi å skrive mediehistorie. Amedia er landets største eier og utgiver av lokalaviser. Vi tar nå ansvar for å sikre de 694.000 innbyggerne i Oslo tilgang til levende, engasjerende og utfordrende lokaljournalistikk. AO lanseres midt i en unntakstilstand i hovedstaden som mer enn noe annet illustrerer hvorfor det er så viktig med en lokalavis i kommunen. Folk har et enormt behov for informasjon om det som skjer i sitt nabolag og nærmiljø. Derfor har vi bestemt oss for å utvikle den avisa alle har drømt om å finne i Oslo, men ingen har laget – før nå, sier styrelederen i det nye avisselskapet, Jostein Larsen Østring, i en kommentar.
Han opplyser at avisa skal være en fri, uavhengig og inkluderende lokalavis for hele Oslo, med en målgruppe det er lett å definere; den begynner og stanser ved grensestolpene rundt byen.
Ansvarlig redaktør Magne Storedal sier at AO blir en avis som skal speile mangfoldet i byen og ivareta befolkningens informasjonsbehov, uavhengig av deres politiske tilhørighet, hvor de kommer fra, hva de tror på eller hvilken seksuell legning de har. – Vi skal ta Oslo på alvor som et levende og dynamisk lokalsamfunn, ikke bare som et sentrum for Stortinget og regjeringen og andre nasjonale institusjoner, sier Storedal.
Amedia vil satse tungt på sin nye avis. Magne Storedal bygger nå opp en slagkraftig redaksjon med 35 redaksjonelle medarbeidere, som skal levere nyheter døgnet rundt sju dager i uka.
– Vi vet det er behov for en avis som AO. Bare en liten del av byens innbyggere abonnerer i dag på en av de lokale bydelsavisene i Oslo. Vi skal samle Oslo i én avis igjen, og fylle rommet mellom bydelsavisene og region- og riksavisene, sier Storedal. Selv har han bakgrunn som journalist og redaksjonell leder i VG og Dagens Næringsliv og som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad siden 2013.
AO blir en abonnementsavis, selv om svært mye av innholdet også vil være åpent tilgjengelig for alle. Abonnentene vil imidlertid få tilgang til et unikt innholdsunivers, som alt sportsinnholdet i Direktesport, og muligheten for å tegne et +Alt-abonnement som gir tilgang til 75 andre lokalaviser fra hele landet. +Alt er porten til Avis-Norge og dermed til lokalavisene i byer og bygder der mange Oslo-innbyggere har sine røtter, sine slektninger eller sin hytte.
– Vi som jobber i AO skal kun skrive om Oslo. Men abonnentene vil også kunne glede seg over den journalistikken 900 andre journalister over hele Norge lager. Det er et unikt tilbud og en merverdi ingen andre aviser kan tilby, sier redaktør Magne Storedal.
Staben i AO er forberedt på konkurranse fra etablerte aviser i hovedstaden og NRKs lokalsendinger.
– Konkurranse skaper mangfold. Dersom vår tilstedeværelse i Oslo fører til at andre medieaktører tar byen på større alvor, vil det vitalisere journalistikken og komme oslofolk til gode. Vi er ikke redd for konkurranse. Vi har den kraften og de musklene som trengs for å lykkes, sier Storedal.
Kontakter
Magne Storedal, ansvarlig redaktør i Avisa Oslo, telefon 932 56 038
Jostein Larsen Østring, styreleder i Avisa Oslo, telefon 959 79 895
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg saker fra Amedia
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Amedia
Karoline overtar som redaktør i Finnmarken11.2.2021 10:30:00 CET | Pressemelding
Karoline Almås Sørensen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør i Finnmarken. Hun overtar etter Anniken Renslo Sandvik. Sørensen er opprinnelig fra Tromsø, men har bodd på Rena i Østerdalen siden 2008. Hun har en bachelorgrad i historie, med bredde i journalistikk og engelsk fra Høgskulen i Volda. Hun har erfaring fra lokalavisa Sør-Østerdal, som frilanser til en rekke riks- og fagmedier, og har nå i halvannet år jobbet i Amedia-avisen Østlendingen, som journalist, frontsjef og nyhetsredaktør. – Jeg har hatt det prima i Østlendingen, men det var umulig å takke nei til jobben i Finnmarken og til å bli del av ett av Amedias mest digitale mediehus, iFinnmark. I tillegg har jeg stor respekt for jobben journalistene og Anniken Renslo Sandvik har lagt ned i lokalsamfunnet, sier Sørensen. – Jeg er ydmyk, glad og stolt over å ha blitt vist denne tilliten og gleder meg til å treffe folk i Øst-Finnmark, fortelle historiene deres og lage journalistikk som engasjerer sammen med de flinke folkene i F
Anniken (35) blir nyhetsredaktør for Nidaros18.12.2020 15:15:00 CET | Pressemelding
Anniken Renslo Sandvik (35) rykker fra 1. mars inn som nyhetsredaktør for Nidaros. – Jeg har fulgt Nidaros siden startskuddet gikk for ett år siden, og er veldig imponert over det de har fått til på så kort tid, sier hun.
Amedia kjøper Budstikka16.12.2020 08:47:00 CET | Pressemelding
Amedia har inngått avtale med Asker og Bærums Budstikke Holding AS om kjøp av Asker og Bærums Budstikke (Budstikka). Avtalen verdsetter selskapet til 130 millioner kroner.
Amedias utviklingsmiljø får kraftig løft15.12.2020 10:00:00 CET | Pressemelding
Amedia gjør i 2021 et kraftig løft i antallet utviklingsressurser. Konsernets viktige utviklingsmiljø styrkes med flere titalls utviklere, designere og prosjektledere.
Lanserer Mitt Hammerfest9.12.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
I dag er en gledens dag for iFinnmark, og for Hammerfest spesielt, da vi endelig kan avsløre «Mitt Hammerfest», som går over fra å være en papirutgave én gang i måneden, til å bli en heldigital satsing med fokus på Hammerfest.
Mosveen blir politisk redaktør i Avisa Oslo4.12.2020 13:31:59 CET | Pressemelding
Eirik Mosveen (53) er ansatt som politisk redaktør i Avisa Oslo, den nye digitale avisa som Amedia har etablert i hovedstaden. Han kommer fra stillingen som politisk reporter i VG, der han har vært ansatt siden 1995.
Fast ansatt som redaktør i Bygdebladet27.11.2020 08:23:45 CET | Pressemelding
Jan Henrik Heggebø (27) er fast ansatt som ansvarlig redaktør i Bygdebladet Randaberg & Rennesøy fra 1. januar. Han har da vært konstituert i stillingen i fire måneder.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom