Amedia lanserer Avisa Oslo 30. november
– Vi skal lage den avisa Oslo mangler – og trenger. Avisa Oslo skal være en frisk lokalavis som bryr seg, stiller de viktige spørsmålene, setter dagsorden, skaper debatt og som skal være først ute med det som skjer innenfor bygrensen. Vi skal gi folk som bor i Oslo den informasjonen de trenger for å orientere seg. Det skal alltid være mulig å vite hva det er som skjer i Oslo, her og nå, og hvorfor det skjer, sier Magne Storedal. Han blir ansvarlig redaktør i den nye lokalavisa.
Etter mange år uten en egen lokalavis for hele kommunen, får landets hovedstad med ao.no igjen en rendyrket lokalavis for og om hele byen. Oslo blir i dag regnet som den største blindsonen i medie-Norge som følge av at byen mangler en bred allmenn lokalavis med systematisk løpende redaksjonell dekning av lokale forhold. Til tross for at et tjuetalls aviser har sin redaksjon og blir utgitt i Oslo, vil AO bli den eneste avisa som dekker hele byen og handler om det som skjer der.
– Med denne etableringen ønsker vi å skrive mediehistorie. Amedia er landets største eier og utgiver av lokalaviser. Vi tar nå ansvar for å sikre de 694.000 innbyggerne i Oslo tilgang til levende, engasjerende og utfordrende lokaljournalistikk. AO lanseres midt i en unntakstilstand i hovedstaden som mer enn noe annet illustrerer hvorfor det er så viktig med en lokalavis i kommunen. Folk har et enormt behov for informasjon om det som skjer i sitt nabolag og nærmiljø. Derfor har vi bestemt oss for å utvikle den avisa alle har drømt om å finne i Oslo, men ingen har laget – før nå, sier styrelederen i det nye avisselskapet, Jostein Larsen Østring, i en kommentar.
Han opplyser at avisa skal være en fri, uavhengig og inkluderende lokalavis for hele Oslo, med en målgruppe det er lett å definere; den begynner og stanser ved grensestolpene rundt byen.
Ansvarlig redaktør Magne Storedal sier at AO blir en avis som skal speile mangfoldet i byen og ivareta befolkningens informasjonsbehov, uavhengig av deres politiske tilhørighet, hvor de kommer fra, hva de tror på eller hvilken seksuell legning de har. – Vi skal ta Oslo på alvor som et levende og dynamisk lokalsamfunn, ikke bare som et sentrum for Stortinget og regjeringen og andre nasjonale institusjoner, sier Storedal.
Amedia vil satse tungt på sin nye avis. Magne Storedal bygger nå opp en slagkraftig redaksjon med 35 redaksjonelle medarbeidere, som skal levere nyheter døgnet rundt sju dager i uka.
– Vi vet det er behov for en avis som AO. Bare en liten del av byens innbyggere abonnerer i dag på en av de lokale bydelsavisene i Oslo. Vi skal samle Oslo i én avis igjen, og fylle rommet mellom bydelsavisene og region- og riksavisene, sier Storedal. Selv har han bakgrunn som journalist og redaksjonell leder i VG og Dagens Næringsliv og som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad siden 2013.
AO blir en abonnementsavis, selv om svært mye av innholdet også vil være åpent tilgjengelig for alle. Abonnentene vil imidlertid få tilgang til et unikt innholdsunivers, som alt sportsinnholdet i Direktesport, og muligheten for å tegne et +Alt-abonnement som gir tilgang til 75 andre lokalaviser fra hele landet. +Alt er porten til Avis-Norge og dermed til lokalavisene i byer og bygder der mange Oslo-innbyggere har sine røtter, sine slektninger eller sin hytte.
– Vi som jobber i AO skal kun skrive om Oslo. Men abonnentene vil også kunne glede seg over den journalistikken 900 andre journalister over hele Norge lager. Det er et unikt tilbud og en merverdi ingen andre aviser kan tilby, sier redaktør Magne Storedal.
Staben i AO er forberedt på konkurranse fra etablerte aviser i hovedstaden og NRKs lokalsendinger.
– Konkurranse skaper mangfold. Dersom vår tilstedeværelse i Oslo fører til at andre medieaktører tar byen på større alvor, vil det vitalisere journalistikken og komme oslofolk til gode. Vi er ikke redd for konkurranse. Vi har den kraften og de musklene som trengs for å lykkes, sier Storedal.
Kontakter
Magne Storedal, ansvarlig redaktør i Avisa Oslo, telefon 932 56 038
Jostein Larsen Østring, styreleder i Avisa Oslo, telefon 959 79 895
Bilder
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom