Amedia kjøper Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis

Amedia kjøper de digitale bydelsavisene Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis i Oslo av Lokalmedia AS, som eies av avisenes to ansatte.
Daglig leder i Lokalmedia AS og ansvarlig redaktør for Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis, Karl Andreas Kjelstrup (t.v.) og konserndirektør i Amedia, Pål Eskås.

Nordre Aker Budstikke ble utgitt som gratis papiravis fra 2004 til 2014. Lokalmedia AS restartet avisen som digital lokalavis i 2015. Selskapet etablerte deretter den digitale lokalavisen Sagene Avis i 2017.

– Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis er to nettaviser som på kort tid har skapt et solid fotfeste i sine bydeler. Vi vil bruke erfaringene vi allerede har fra drift og utvikling av lokalavis i hovedstaden, i kombinasjon med ansattes lokalkunnskap og kompetanse. Sammen ser vi fram til å videreutvikle Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis, sier konserndirektør mediehus i Amedia Pål Eskås.

Eskås understreker at Amedia, som Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, har solid erfaring som utgiver av lokalavis i Oslo. Foruten den vesentlige satsingen med nyetableringen Avisa Oslo, som dekker hele hovedstaden, er konsernet utgiver av Nordstrands Blad, som har utviklet seg til å bli en av landets beste digitale lokalaviser.

– Kunnskapen herfra tas med videre til Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis, samt Akersposten som Amedia også har kjøpt. Disse tre bydelsavisene blir fullverdige medlemmer av Amedia-familien, som fra før utgjør 95 titler fra 80 mediehus, legger Eskås til.

– At Amedia ønsker Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis inn i sin avisfamilie, ser vi på som en stor anerkjennelse av det vi har bygget opp, sammen med flinke og dedikerte ansatte og bidragsytere, gjennom de siste årene. Det har vært sju veldig spennende og morsomme år, sier daglig leder i Lokalmedia AS, og ansvarlig redaktør for Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis, Karl Andreas Kjelstrup.

–  Nå ser vi frem til fortsettelsen sammen med Amedia, og de nye mulighetene det vil gi oss til å styrke den redaksjonell satsingen. Vi gleder oss til å videreutvikle avisene som de viktigste leverandørene av lokale nyheter for alle som bor og holder til i Nordre Aker og Sagene. To bydeler med henholdsvis 52.000 og 45.000 innbyggere, begge på størrelse med store, norske kommuner. Dette mener vi vil gi leserne enda bedre lokalaviser i tiden som kommer.

Karl Andreas Kjelstrup, styreleder Lokalmedia AS - tlf 90 58 43 62

Pål Eskås, konserndirektør mediehus i Amedia - tlf 90 15 00 27