Amedia kjøper Budstikka
– Vi er svært glade for at vi nå vil overta eierskapet i den sterke og tradisjonsrike lokalavisen. Amedia har de beste forutsetninger for å kunne utvikle Budstikka videre gjennom digitalisering og effektive driftsløsninger. Vår ambisjon er å gjøre Budstikka til en enda bedre og mer nødvendig informasjonskilde for befolkningen i to av landets største kommuner. Vi er stolte av denne viktige tilveksten til vår avisflora, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl i Amedia.
Budstikka ble etablert i 1898 som en rendyrket lokalavis for Asker og Bærum kommuner og har i dag 22.000 abonnenter og 60.000 daglige lesere. Avisen har 45 ansatte og hadde i 2019 en årsomsetning på 103 millioner kroner. Den er nå eid av Asker og Bærums Budstikke Holding AS som har et spredt lokalt eierskap med cirka 1.900 aksjonærer. Transaksjonen er godkjent av selskapets styre etter en lengre prosess der avisens eierskap og utviklingsmuligheter har stått på agendaen. Transaksjonen vil bli lagt frem på en ekstraordinær generalforsamling.
– Vi mener det er riktig for Budstikkas fremtidige utvikling og behov at avisen blir en del av en større medievirksomhet. Å selge selskapet til Amedia er en naturlig utvikling, gitt det lange og mangesidige samarbeidet vi har hatt gjennom årene, og at konsernet har en struktur med mange likeartede lokalaviser som passer for oss. Prisen vi er blitt enige om, er fornuftig og ivaretar aksjonærenes verdier på en god måte, sier administrerende direktør i Asker og Bærums Budstikke Holding og styreleder i Budstikka, Terje Tandberg i en kommentar.
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland, mener det er en fordel for Budstikka å bli en del av et profesjonelt konsern som har journalistikken som sin forretningsidé.
– Amedia er en spydspiss når det gjelder modernisering av lokalaviser og digitalisering av abonnementene. Vi ser frem til å ta del i redaksjonell innholdsutvikling og alt annet spennende som rører seg i Amedia, sier hun.
Amedia kjøper Budstikka til en selskapsverdi (EV) på 130 millioner kroner som vil bli gjenstand for normale balansejusteringer. Dette tilsvarer en selskapsverdi per aksje på 16,50 kroner. I den ekstraordinære generalforsamlingen. som styret i Asker og Bærums Budstikke Holding AS vil innkalle til for å behandle aksjesalget, vil styret også fremme forslag om utbetaling av et ekstraordinært utbytte tilsvarende salgsprisen på 16,50 kroner per aksje.
Transaksjonen innebærer at Budstikka blir en del av Amedias tjenestetilbud og vil få levert administrative tjenester innen lønn og regnskap, kundeservice, annonsesalg, data og utvikling gjennom Amedia. Avisen vil bevare sin redaksjonelle profil og sin formålsbestemmelse. Avisens uavhengighet vil bli ivaretatt av Stiftelsen Asker og Bærums Budstikke, som har én aksje i Budstikka. Stiftelsens har som formål å godkjenne redaktøransettelser og eventuelle endringer i avisens formålsbestemmelse.
Amedia er nå eneste eller største eier i 80 norske lokalaviser og en digital riksavis. Konsernet har 2.100 ansatte og omsatte i 2019 for 3,7 milliarder kroner.
Kontakter
Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia: Telefon 992 14 628
Terje Tandberg, adm. dir. i Asker og Bærums Budstikke Holding AS: Telefon 911 05 204
Bilder
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom