Amedia kjøper Budstikka
Amedia har inngått avtale med Asker og Bærums Budstikke Holding AS om kjøp av Asker og Bærums Budstikke (Budstikka). Avtalen verdsetter selskapet til 130 millioner kroner.
– Vi er svært glade for at vi nå vil overta eierskapet i den sterke og tradisjonsrike lokalavisen. Amedia har de beste forutsetninger for å kunne utvikle Budstikka videre gjennom digitalisering og effektive driftsløsninger. Vår ambisjon er å gjøre Budstikka til en enda bedre og mer nødvendig informasjonskilde for befolkningen i to av landets største kommuner. Vi er stolte av denne viktige tilveksten til vår avisflora, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl i Amedia.
Budstikka ble etablert i 1898 som en rendyrket lokalavis for Asker og Bærum kommuner og har i dag 22.000 abonnenter og 60.000 daglige lesere. Avisen har 45 ansatte og hadde i 2019 en årsomsetning på 103 millioner kroner. Den er nå eid av Asker og Bærums Budstikke Holding AS som har et spredt lokalt eierskap med cirka 1.900 aksjonærer. Transaksjonen er godkjent av selskapets styre etter en lengre prosess der avisens eierskap og utviklingsmuligheter har stått på agendaen. Transaksjonen vil bli lagt frem på en ekstraordinær generalforsamling.
– Vi mener det er riktig for Budstikkas fremtidige utvikling og behov at avisen blir en del av en større medievirksomhet. Å selge selskapet til Amedia er en naturlig utvikling, gitt det lange og mangesidige samarbeidet vi har hatt gjennom årene, og at konsernet har en struktur med mange likeartede lokalaviser som passer for oss. Prisen vi er blitt enige om, er fornuftig og ivaretar aksjonærenes verdier på en god måte, sier administrerende direktør i Asker og Bærums Budstikke Holding og styreleder i Budstikka, Terje Tandberg i en kommentar.
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland, mener det er en fordel for Budstikka å bli en del av et profesjonelt konsern som har journalistikken som sin forretningsidé.
– Amedia er en spydspiss når det gjelder modernisering av lokalaviser og digitalisering av abonnementene. Vi ser frem til å ta del i redaksjonell innholdsutvikling og alt annet spennende som rører seg i Amedia, sier hun.
Amedia kjøper Budstikka til en selskapsverdi (EV) på 130 millioner kroner som vil bli gjenstand for normale balansejusteringer. Dette tilsvarer en selskapsverdi per aksje på 16,50 kroner. I den ekstraordinære generalforsamlingen. som styret i Asker og Bærums Budstikke Holding AS vil innkalle til for å behandle aksjesalget, vil styret også fremme forslag om utbetaling av et ekstraordinært utbytte tilsvarende salgsprisen på 16,50 kroner per aksje.
Transaksjonen innebærer at Budstikka blir en del av Amedias tjenestetilbud og vil få levert administrative tjenester innen lønn og regnskap, kundeservice, annonsesalg, data og utvikling gjennom Amedia. Avisen vil bevare sin redaksjonelle profil og sin formålsbestemmelse. Avisens uavhengighet vil bli ivaretatt av Stiftelsen Asker og Bærums Budstikke, som har én aksje i Budstikka. Stiftelsens har som formål å godkjenne redaktøransettelser og eventuelle endringer i avisens formålsbestemmelse.
Amedia er nå eneste eller største eier i 80 norske lokalaviser og en digital riksavis. Konsernet har 2.100 ansatte og omsatte i 2019 for 3,7 milliarder kroner.
Kontakter
Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia: Telefon 992 14 628
Terje Tandberg, adm. dir. i Asker og Bærums Budstikke Holding AS: Telefon 911 05 204
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg saker fra Amedia
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Amedia
Anniken (35) blir nyhetsredaktør for Nidaros18.12.2020 15:15:00 CET | Pressemelding
Anniken Renslo Sandvik (35) rykker fra 1. mars inn som nyhetsredaktør for Nidaros. – Jeg har fulgt Nidaros siden startskuddet gikk for ett år siden, og er veldig imponert over det de har fått til på så kort tid, sier hun.
Amedias utviklingsmiljø får kraftig løft15.12.2020 10:00:00 CET | Pressemelding
Amedia gjør i 2021 et kraftig løft i antallet utviklingsressurser. Konsernets viktige utviklingsmiljø styrkes med flere titalls utviklere, designere og prosjektledere.
Lanserer Mitt Hammerfest9.12.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
I dag er en gledens dag for iFinnmark, og for Hammerfest spesielt, da vi endelig kan avsløre «Mitt Hammerfest», som går over fra å være en papirutgave én gang i måneden, til å bli en heldigital satsing med fokus på Hammerfest.
Mosveen blir politisk redaktør i Avisa Oslo4.12.2020 13:31:59 CET | Pressemelding
Eirik Mosveen (53) er ansatt som politisk redaktør i Avisa Oslo, den nye digitale avisa som Amedia har etablert i hovedstaden. Han kommer fra stillingen som politisk reporter i VG, der han har vært ansatt siden 1995.
Fast ansatt som redaktør i Bygdebladet27.11.2020 08:23:45 CET | Pressemelding
Jan Henrik Heggebø (27) er fast ansatt som ansvarlig redaktør i Bygdebladet Randaberg & Rennesøy fra 1. januar. Han har da vært konstituert i stillingen i fire måneder.
Amedia lanserer Avisa Oslo 30. november19.11.2020 13:59:22 CET | Pressemelding
30. november får Oslo igjen sin egen avis. Avisa Oslo lanseres av Norges største lokalaviskonsern, Amedia. Den nye avisa blir en digital nyhetsavis som skal være tettere på Oslo og byens befolkning enn noe annet nyhetsmedium.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom