Amedia

Amedia går inn i Tun Media

Del
Amedia blir majoritetseier i Tun Media, som blant annet omfatter dagsavisen Nationen. – Overtakelsen understreker vårt hovedmål om å sikre og utvikle journalistikken og mediemangfoldet i hele landet, sier Amedias konsernsjef Anders Møller Opdahl.
Bildetekst: Fra venstre: Leder Lars Petter Bartnes, Norges Bondelag, konsernsjef Anders Møller Opdahl, Amedia og styreleder Kjell S. Rakkenes i Tun Media. Foto: Werner Juvik, Amedia.
Bildetekst: Fra venstre: Leder Lars Petter Bartnes, Norges Bondelag, konsernsjef Anders Møller Opdahl, Amedia og styreleder Kjell S. Rakkenes i Tun Media. Foto: Werner Juvik, Amedia.

 – Tun Medias sterke titler dekker næringer og tematikk som er viktig for hele Norge i hele Norge. Det sammenfaller med vår ambisjon om å skape offentlighet fra hele landet til hele landet. Amedia er tungt til stede fra Nordkapp i nord til Lyngdal i sør, og våre medier utfyller hverandre på en svært god måte. Dette er perfekt match, sier han, og understreker at konkurranse mellom Tun Medias utgivelser og Amedias mediehus ikke eksisterer: 

– Dette vil utelukkende ha en forsterkende effekt for alle, og ikke minst mediemangfoldet, som vi er grunnleggende opptatt av og allerede representerer som konsern. I en stadig mer fragmentert offentlighet tror vi i Amedia at denne løsningen vil bidra til at enda flere viktige stemmer når et enda større publikum gjennom våre redaktørstyrte medier.  

For Tun Medias eiere har det vært viktig å finne en samarbeidspartner som kan styrke formålet som er å sikre nyhetsdekning av stoff om landbruk og distrikt. Tun Media og Nationen har lenge arbeidet med en revisjon av strategien, med bakgrunn i utfordringene i mediemarkedet. Prosessen konkluderte med at Tun Media ikke ville greie seg uten en tilknytning til et av de store mediekonsernene. Norges Bondelag fortsetter som eier og sikrer dermed en fortsatt tilknytning til landbruket. Tun Media er utgiver at Bondebladet, som er Bondelagets medlemsavis. 

– Vi sikrer og styrker med dette dekningen av landbruk og distrikt for fremtiden. Det har vært en avgjørende forutsetning for forhandlingene at landbruket skal ha en hånd på rattet i den framtidige utviklingen av Tun Media og Nationen. Jeg er meget godt tilfreds med at vi har sikret og styrket formålet og etterlevelsen av dette. Tun Medias publikasjoner får tilgang til de helt nødvendige tjenestene som Amedia tilbyr, slik at Nationen og de andre publikasjonene kan vokse videre og gjøre landbruk og distrikt interessant for enda flere lesere, sier Kjell S. Rakkenes som er styreleder i Tun Media og Nationen. 

Tun Media består, foruten Nationen og Bondebladet, av Norsk Landbruk, Traktor, Agrojobb, Landbruksnytt og Tun Byrå. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 143 millioner kroner. Etter kjøpet vil Tun Media fortsette som en egen enhet eid av  Amedia, og blir ikke organisert sammen med konsernets øvrige medievirksomhet.  

Tine, Nortura, Felleskjøpet og Landkreditt er de største aksjonærene som nå selger aksjene i Tun Media. Med som ny eier blir AS Nord Trøndelag, som er den største aksjonæren i konsernet Trønder-Avisa med hovedkontor i Steinkjer.  

– Vi er fornøyde med den løsningen som vi har kommet fram til nå. For oss var det svært viktig å finne en partner som ser verdien av og vil videreutvikle nyhetsdekningen Nationen står for på områdene distrikt og næringsliv. I tillegg utgjør de øvrige publikasjonene et viktig mangfold på området landbruk. For Norges Bondelag er det derfor viktig å fortsette på eiersiden i Tun Media, sier Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag. 

– Jeg er godt fornøyd med at Norges Bondelag fortsetter sitt eierskap sammen med oss og at vi også får med AS Nord Trøndelag som en erfaren eier av medier med distrikts- og landbruksperspektiv, sier Amedias konsernsjef. 

– Utgivelser rettet mot bransjer og yrkesgrupper er egentlig ikke så mye annerledes enn å gi ut lokalaviser. Det handler om å kjenne sitt nedslagsfelt og sine målgrupper og vite hva som er viktig for dem og hva som engasjerer. Her har Tun Medias titler allerede betydelig erfaring og kompetanse. Det Amedia kan tilføre er vår kunnskap om innholdsutvikling, digitalisering og lesermarked, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl. 

Amedias eierandel i Tun Media blir 66,9 prosent. Norges Bondelag fortsetter med 24,8 prosent, mens AS Nord Trøndelag overtar 8 prosent av aksjene.

Fakta om Tun Media 

Tun Media eier de viktigste og største medievirksomhetene innen norsk landbruk. 

Består av Nationen, Bondebladet, Norsk Landbruk, Traktor, Agrojobb, Landbruksnytt og Tun Byrå. 

Omsetning Tun Media 2020:  143 millioner kroner  

Abonnenter Nationen 2020: 16 157 

Etablert i år 2000 etter en sammenslåing av Landbruksforlaget AS, Bondebladet og AS Nationen. 

Konsernsjef er Lise Vedde-Fjærestad. 

Styreleder er Kjell S. Rakkenes.

Fakta om Amedia

Norges største utgiver av lokale medier, eies av Amediastiftelsen.

80 lokal- og regionaviser, Nettavisen, 7 lokale nettsteder. 

6 avistrykkerier og 9 distribusjonsselskaper i Norge. En del av Helthjem-nettverket.

Eier Russlands største trykkerikjede, Prime Print.

Deleier i svenske Bonnier News Local, som er morselskapet til mediekonsernene MittMedia og Hall Media. 

677.115 abonnenter og en omsetning på 3,6 milliarder kroner (2020).

Etablert i 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse. I 2012 overtok A-pressen Edda Media fra Mecom, og konsernet skiftet navn til Amedia.  

Konsernsjef er Anders Møller Opdahl.

Styreleder er André Støylen.

Kontakter

Konsernsjef Anders Møller Opdahl, Amedia - telefon 992 14 628


Styreleder Kjell S. Rakkenes, Tun Media - telefon 905 52 956


Leder Lars Petter Bartnes, Norges Bondelag - telefon 900 84 576

Bilder

Bildetekst: Fra venstre: Leder Lars Petter Bartnes, Norges Bondelag, konsernsjef Anders Møller Opdahl, Amedia og styreleder Kjell S. Rakkenes i Tun Media. Foto: Werner Juvik, Amedia.
Bildetekst: Fra venstre: Leder Lars Petter Bartnes, Norges Bondelag, konsernsjef Anders Møller Opdahl, Amedia og styreleder Kjell S. Rakkenes i Tun Media. Foto: Werner Juvik, Amedia.
Last ned bilde
Bildetekst: Fra venstre Leder Lars Petter Bartnes, Norge:s Bondelag, konsernsjef Anders Møller Opdahl, Amedia og styreleder Kjell S. Rakkenes i Tun Media. Foto: Werner Juvik, Amedia.
Bildetekst: Fra venstre Leder Lars Petter Bartnes, Norge:s Bondelag, konsernsjef Anders Møller Opdahl, Amedia og styreleder Kjell S. Rakkenes i Tun Media. Foto: Werner Juvik, Amedia.
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Akersgata 34
0107 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye