Amedia formaliserer strategisk partnerskap i Sverige

Tidligere i år signerte Bonnier News Local, der Amedia eier 20 prosent, og Gota Media, en intensjonsavtale om et strategisk partnerskap. Avtalen er nå formalisert, og medieselskapene går sammen for å øke redaktørstyrte mediers konkurransekraft i møte med den digitale transformasjonen av medieøkonomien. Formålet er å styrke muligheten til å investere i god lokaljournalistikk.
God lokaljournalistikk styrker demokratiet
– Nå ser vi fram til å komme i gang på alvor med det strategiske partnerskapet med Bonnier og Amedia. Vi deler grunnsyn på vårt publisistiske oppdrag. Sammen kan vi skape gode forutsetninger for å utvikle den lokale journalistikken gjennom felles investeringer i teknologi og kompetanse, sier administrerende direktør Boine Gepertz i Gota Media.
I løpet av høsten har partene diskutert detaljer i samarbeidet, og kommet til enighet. Avtalen åpner muligheter for et bedre tilbud til både lesere og annonsører.
– Jeg er overbevist om at dette vil styrke begge selskapene. Sammen med Gota Media ser jeg fram til å skape bedre løsninger for våre lesere, annonsører og medarbeidere. Fordi god lokaljournalistikk bidrar til et demokratisk, stabilt og inkluderende samfunn, sier administrerende direktør Anders Eriksson i Bonnier News.
Styrker konkurransekraften for lokalmedia
Målsettingen med partnerskapet er å sikre den lokale journalistikken i utgiverområdene til Gota Media og Bonnier News Local.
– I Amedia er vi svært glade for at partnerskapet med Gota Media nå er klart. Det vil være en fordel for konkurransekraften til lokalavisene både i Bonnier News Local og Gota Media, og vil styrke forutsetningene for fortsatt solid svensk lokaljournalistikk i en medieøkonomi som står i stadig raskere og gjennomgripende endring, sier Amedias konsernsjef Anders Møller Opdahl.
Gota Media er en betydelig utgiver av svensk lokalavisjournalistikk. Selskapet eies av de to stiftelsene Stiftelsen Barometern i Kalmar og Tore G Wärenstams stiftelse i Borås.
– Vi har sterk tro på at partnerskapet mellom Gota Media, Bonnier og Amedia vil få en svært positiv betydning for svenske lokalmedier. Sterke lokalaviser er til sjuende og sist en vesentlig del av vårt demokratiske samfunn, sier styreleder Bennie Ohlsson i Gota Media.
Avtalen forutsetter godkjenning fra det svenske Konkurrensverket.
Fakta om Bonnier News Local og Gota Media
Konstellasjonen Bonnier News Local og Gota Media omfatter 55 lokale abonnementsaviser fra Ystad i sør til Östersund i nord, og er med dette klart størst i det svenske avismarkedet. Bonnier News Local består av 42 lokal- og regionaviser, mens Gota Media har 13 abonnementsaviser. Bonnier News Local har en årlig omsetning på 3 milliarder svenske kroner, mens Gota Media omsetter for 1 milliard kroner.
Bonnier News Local, som eies av Bonnier News og Amedia, er et ledende lokalaviskonsern med virksomhet sør i Sverige og i Midtsverige. Konsernet er resultatet av en tidligere sammenslåing av Mittmedia, Hall Media og HD/Sydsvenskan.
Gota Media og Bonnier News Local formaliserer partnerskapet med et krysseierskap, som innebærer at Gota Media får 20 prosent eierandel i Bonnier News Local mens Bonnier News Local får 30 prosent av aksjene i Gota Media.
Kontakter
Anders Opdahl, konsernsjef Amedia, +47 99 21 46 28
Boine Gepertz, administrerende direktør/konsernsjef Gota Media, +46 702 77 38 92
Anders Eriksson, administrerende direktør Bonnier News, +46 8 738 19 21
Bennie Ohlsson, styreleder Gota Media, +46 703 59 92 97
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom