Amedia etablerer nytt vekstinitiativ

Amedia har tatt posisjonen som ledende og innovativt digitalt mediekonsern.
–Vi er nå landets største utgiver av redaktørstyrte medier, og våre sterke nasjonale og lokale posisjoner når over to millioner lesere med nyheter, nytte og underholdning hver dag. Vi har skapt høyere etterspørsel etter journalistikken i lesermarkedet, og positiv vekst i det digitale annonsemarkedet. Det naturlige neste steget er å styrker satsingen på ny redaksjonell og kommersiell vekst, for å utvikle nye inntektsområder slik at vi kan levere enda bedre innhold til hele Norge. sier Gisle Torheim, visekonsernsjef og konserndirektør økonomi og finans.
Torheim trekker særlig frem potensialet i totalabonnementet +Alt, og Amedias dokumenterte evne til å realisere nettverkseffekter.
– Gjennom +Alt har Amedia etablert en ledende nasjonal plattform for redaksjonelt innhold, som har tatt en sterk posisjon med kraftfull abonnementsutvikling på kort tid. En helhet som er større enn summen av våre enkelte posisjoner åpner nye vekstmuligheter. Vi styrker derfor vekstområdet med ambisjon om å utvikle nye redaksjonelle og kommersielle tjenester på ryggen av våre unike styrker, med distribusjonskraften og lokalkunnskapen vår, fortsetter Torheim.
Organisatorisk grep
Amedia gjør en organisatorisk endring og etablerer avdelingen for strategi og vekst med utgangspunkt i den eksisterende enheten for strategi og forretningsutvikling. Ole-Martin Brekke er ansatt som direktør for det nye området.
Brekke har de siste årene hatt flere roller i Telenor Norge. Han har blant vært leder for enheter som analyse, digitale kanaler, salgsstøtte og markedsfunksjoner. Han kommer fra rollen som direktør for strategi og prosjekter i Telenor Norges fastnett og TV-virksomhet.
– Ole-Martin har solide lederegenskaper, et skarpt strategisk hode og erfaring fra arbeid med innsikt, strategi og digitalisering av innhold, salg og kundebetjening. Jeg er sikker på at han vil utvikle området Amedia strategi og vekst, sammen med det kompetente teamet vårt, som også skal utvides i tiden fremover, sier Torheim.
Brekke vil rapportere til Gisle Torheim, som vil har overordnet ansvar for satsingen.
– Det er en imponerende og helhetlig digital transformasjon som Amedia har levert de siste årene. I kombinasjon med sterke lokale posisjoner og distribusjon, har Amedia et veldig godt utgangspunkt for videre vekst. Jeg ser frem til å bli kjent med selskapet og ta fatt på denne oppgaven, sier Ole-Martin Brekke
Brekke er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og Vanderbilt University. Han har også bakgrunn fra konsulentselskapet McKinsey.
Kontakter
Gisle Torheim, visekonsernsjef og konserndirektør økonomi, finans og strategi - tlf 40 28 02 08
Ole-Martin Brekke, direktør strategi og vekst - tlf 404 14 709
Bilder



Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia får hånd om 99 prosent av KildeGruppen22.12.2025 12:59:20 CET | Pressemelding
Da fristen for å akseptere Amedias frivillige tilbud om kjøp av aksjene i KildeGruppen gikk ut, hadde nesten alle øvrige aksjonærer takket ja. En opptelling viser at Amedia nå kontrollerer 99 prosent av aksjene i selskapet.
Kim Riseth ansatt som publiseringsredaktør i Nationen16.12.2025 12:10:11 CET | Pressemelding
TIL REDAKSJONEN: Denne pressemeldingen sendes på vegne av Nationen Kim Riseth blir Nationens nye publiseringsredaktør, og får rollen som en pådriver for digital utvikling, kunstig intelligens (KI) og vekst. – Jeg har fått muligheten til å bli litt kjent med Nationen og folkene der nå i høst, og dette er en veldig spennende rolle som jeg gleder meg til å fortsette i, sier han.
Skjalg Fjellheim blir ny politisk redaktør i Finnmark10.12.2025 09:58:00 CET | Pressemelding
Til redaksjonen: Denne pressemeldingen sendes ut på vegne av Amedias aviser i Finnmark. Skal lede debattsatsingen i Finnmarksavisene. Avisene iFinnmark, Sør-Varanger Avis, Finnmarksposten og Hammerfestingen lanserte i fjor debattsatsingen Finnmarkdebatten. Nå er Skjalg Fjellheim ansatt som ny politisk redaktør for Amedia-avisene i Finnmark etter at Frode Børfjord går av ved nyttår.
Alt klart for Danmarks største medieallianse15.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Amedia og Berlingske Media inngår en ny, historisk avtale med JFM og lanserer Danmarks største medieallianse. Dette vil styrke redaktørstyrte medier lokalt og nasjonalt.
Øksnesavisa inngår partneravtale med Amedia13.10.2025 09:12:14 CEST | Pressemelding
Øksnesavisa på Myre i Vesterålen blir partneravis i Amedia, landets største avisutgiver. – Å være på lag med Amedias utprøvde verktøy og en stor kunnskapsbank på feltet, gir trygghet for oss når vi nå endelig skal ta spranget fra papir til nett, sier Gøril Gabrielsen i Øksnesavisa. Gabrielsen var en av grunnleggerne av avisa for 33 år siden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
