Amedia bytter til grønn distribusjon – kjøper 300 el-kjøretøy
Amedia Distribusjon og produsenten Paxster har inngått avtale om leveranse av de nye kjøretøyene i løpet av 2021.
Overgangen til det norske kjøretøyet, som er utviklet og blir produsert i Sarpsborg, vil omfatte 40 prosent av Amedia Distribusjons mer enn tusen ruter i Norge. Kjøretøyet vil bli tatt i bruk i byer og tettsteder over hele landet. Dette er det viktigste tiltaket for å nå målet om at minst 50 prosent av Amedias distribusjon og transportvirksomhet skal være utslippsfri innen 2025.
Blant de første stedene som går over til miljøvennlig distribusjon på permanent basis er Fredrikstad, Askim, Sarpsborg, Halden, Gjøvik og Tønsberg.
– Dette er en stor investering for oss. Vi har det siste året testet distribusjon med 25 Paxster-kjøretøy, og er godt fornøyd med hvordan de fungerer. Nå vil vi bruke disse erfaringene til å gjennomføre et grønt skifte i vår virksomhet og for Helthjem-nettverket, uttaler administrerende direktør Ingar Merli i Amedia Distribusjon.
– Denne omfattende overgangen til miljøvennlig avis- og pakkedistribusjon betyr at vi er helt fremst blant alle distribusjonsselskaper i Norge på dette området. For oss er overgangen til Paxster ett av flere viktige grep i strategien for hvordan vi ønsker å møte framtiden, sier Merli.
COO i Amedia Distribusjon, Jon Isnes-Helland, opplyser at kjøpet av Paxster er en del av en større omlegging til ny driftsmodell. – Den omfatter ny organisering, arbeidsplaner og nye lokasjoner. Vi blir miljøvennlige, effektive og en attraktiv arbeidsplass og leverandør. Omleggingen gjør at virksomheten blir mer dynamisk og mer lønnsom, forteller han.
– I Paxster er vi svært stolte over å ha blitt valgt som leverandør til Amedia Distribusjon og at vi har fått lov til å være med på å tilrettelegge og optimalisere deres logistikkløsninger i distribusjonen. Dette har vært en lærerik og fruktbar prosess for begge parter, som gjør at vi i dag har svært gode forutsetninger for å høste gode resultater både med hensyn til effektivitet, miljøgevinster og en bedre arbeidsplass for Amedias distributører, sier administrerende direktør Lasse Andre Hansen i Paxster AS
– Vi er stolte over å være med på å forme framtidens kjøretøy og logistikkløsninger gjennom utstrakt samarbeid med de største aktørene i ulike bransjer. Amedia er definitivt en av disse og vi er glade for at de har valgt å satse på norske og bærekraftige løsninger, sier Hansen.
– Det er utrolig gøy at vi i Paxster nå skal samarbeide med en så betydelig og innovativ aktør innenfor distribusjon i Norge som Amedia og Helt Hjem. Dette er en av våre største avtaler så langt og vi synes jo det er ekstra morsomt at to norske selskaper skal jobbe sammen for å levere aviser og pakker på en mer bærekraftig måte, sier konsernsjef Kristian Torgersen i Paxsters eierselskap HTS.
Paxster er utviklet og blir produsert i Sarpsborg og leveres i både mindre og større modeller enn den Amedia nå kjøper. Produksjonen startet i 2013, og virksomheten er i dag skilt ut som et selvstendig selskap i HTS-gruppen. I dag brukes Paxster-kjøretøyer av Posten Norge, av distribusjonsselskaper i 14 europeiske land og på New Zealand.
Amedia Distribusjon AS består av 14 distribusjonsselskap, og er tilstede over hele landet. Hver natt leverer 1.200 ansatte ut konsernets 75 lokalaviser, andre aviser og tidsskrifter, pakker og ferske frokostprodukter. I 2020 vil Amedia distribusjon dele ut cirka 280 millioner produkter.
Sammen med medieselskapene Schibsted og Polaris, står Amedia bak distribusjonsnettverket Helthjem, Helthjem Mediapost, Helthjem Netthandel, Distribution Innovation, Morgenlevering og Aktiv Norgesdistribusjon. Sistnevnte vant Samferdselsdepartementets anbudskonkurranse om distribusjon av lørdagsaviser. Nettverket besøker hele 2,2 millioner norske husstander.
Kontakter
Ingar Merli, administrerende direktør Amedia Distribusjon AS, telefon 913 79 553
Jon Isnes-Helland. direktør/COO Amedia Distribusjon AS, telefon 414 52 722
Lasse Andre Hansen, administrerende direktør i Paxster AS, telefon 909 28 342
Bilder
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom