Amazon rett til topps i nordisk undersøkelse

Amazon Web Services er kåret til Nordens beste outsourcingleverandør ifølge årets kundetilfredshetsundersøkelse som ble gjennomført av Whitelane Research og PA Consulting
Tom Krohn, partner PA Consulting Group.

– Amazon Web Services lever av å levere tjenester i skyen. Selskapet har bare vært til stede i Norden i et par år, og derfor er det oppsiktsvekkende at de går rett til topps i undersøkelsen. Dette er et stort varsku til hele bransjen, sier Tom Krohn partner i PA Consulting.

PA Consulting har i samarbeid med forskningsorganisasjonen Whitelane Research utarbeidet en kundetilfredshetsundersøkelse basert på over 1000 unike outsourcingkontrakter, og med utdypende svar fra 330 respondenter på tvers av alle sektorer i hele Norden. 35 outsourcingleverandører innen IT-bransjen er evaluert og rangert basert på input fra kundene. Dette er den mest omfattende analysen som har blitt gjennomført i Norden, og gjenspeiler kundenes opplevde tilfredshet med leverandører innen IT-sourcing.

Årets vinner, Amazon Web Services,  har de siste årene etablert seg i Sverige, Finland og Danmark, og i oktober i fjor ble det kjent at de også åpnet kontor i Norge.

– Amazon scorer best av alle på innovasjon, tjenestekvalitet, produktivitet og pris. Derimot er kundene mindre fornøyd med deres fleksibilitet, forteller Krohn.

Amazon deler førsteplassen med indiske Tata Consultancy Services (TCS), og begge selskapene har en kundetilfredshetsscore på 77 prosent. Bak dem på listen kommer norske Basefarm og amerikanske Saleforce.com, etterfulgt av Telenor, Larsen & Toubro Infotech (LTI) og Sopra Steria.

– For noen år siden dominerte de indiske outsourcingleverandørene, men slik er det ikke lenger. Nå er det kun TCS og LTI som er inne på topp 10-listen. Det er også interessant at norske Basefarm, som nylig ble kjøpt opp av Orange, gjør det så bra. Det er hyggelig å se at Basefarm lykkes i det norske markedet med en kundetilfredshet godt over gjennomsnittet, sier Krohn.

Vekst i outsourcing

De siste årene har norske og nordiske selskaper hatt en kraftig vekst i outsourcing av tjenester. Denne trender er fortsatt sterk, men ikke så sterk som for noen år siden. I årets undersøkelse svarer 31 prosent av de norske bedriftene at de vil outsource mer i 2019, sammenlignet med 54 prosent i 2016.

– Vi venter en lavere veksttakt enn tidligere, men vi skal huske på at vi allerede er på høye nivåer her. 74 prosent av alle norske bedrifter sier at de vil øke eller holde samme nivå på outsourcingkontraktene neste år. Kun 11 prosent oppgir at de vil outsource mindre, sier Krohn.

For ytterligere informasjon

Tom Krohn, partner PA Consulting Group, mobil 41663666eller mail tom.krohn@paconsulting.com

Tom Krohn, partner PA Consulting Group.

Om PA Consulting Group

PA Consulting Group

OM PA CONSULTING

PA Consulting er et globalt management consulting-selskap med 2800 ansatte. PA Consulting er en strategisk rådgiver innenfor sourcing, og har vært rådgiver for 750 sourcingkontrakter for over 650 klienter. I Norden er 40 konsulenter dedikert til rådgivning knyttet til strategisk bruk av sourcing.

Følg pressemeldinger fra PA Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PA Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PA Consulting Group