Amarok pickup får flere tekniske løsninger

Når Volkswagen til sommeren presenterer den nye Amarok, er det en pickup som er bredere og lenger enn forgjengeren. Den får også flere nye tekniske løsninger, røper Volkswagen.

Amarok er en arbeidshest skreddersydd for norske forhold, og for alle som har behov for å frakte tung last,- gjerne under krevende kjøreforhold.

Volkswagen har tidligere varslet at de kommer med en helt ny og oppgradert Amarok i 2022. Nå slipper bilprodusenten mer informasjon om pickupen.

Den nye Amarok vil få et nytt design. Den blir for eksempel 10 cm lenger og 4 cm bredere enn forgjengeren. Den vil også få betydelige oppgraderinger innvendig også.

Direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak, tror den nye Amarok vil sparke godt fra seg i Norge.

- Vi har solgt bra med Amarok i Norge, og det forventer vi å gjøre med en ny og oppgradert utgave også. Bilen er skreddersydd for de som har behov for å frakte tung last, men også for de som stiller krav til fantastiske kjøreegenskaper. Det er denne kombinasjonen som gjør Amarok til et perfekt kjøretøy for de som er avhengig av en større og robust arbeidsbil under krevende kjøreforhold. Dette er uten tvil en skikkelig arbeidshest!

Pickup i premiumsegmentet

Innvendig har den nye Amarok fått et tøft og mer tidsriktig design, som passer utmerket for denne type kjøretøy.

- Pickupen kommer med klare og rene overflater innvendig, også designmessig får den et løft. Her får man en høyere kvalitetsfølelse. Med dette hever Volkswagen DNA-et til Amarok til et nytt nivå. Derfor klassifiserer vi Amarok som en pickup i premiumsegmentet, forteller Wirak.

Den kommende utgaven av Amarok vil få flere omfattende tekniske løsninger. Blant annet får den langt flere førerassistentsystemer, og tilgangen på nettbaserte tjeneste.

I Norge vil den nye Amarok pickup bli solgt med en kraftfull og høyeffektiv V6 dieselmotor.

Volkswagen har produsert Amarok pickup siden 2010, og solgt over 815.000 biler. Den kommende generasjonen er utviklet av team fra Australia og Europa, og produksjonen finner sted i den sørafrikanske byen Silverton.