Amalie (17) har delt ut 1,3 millioner kroner til norske ungdommer – nå skal hun fordele 800 000 til
Solofondet var et fenomen på 1990-tallet, og vokste til å bli en av de aller største og mest populære støtteordningene for ungdom. Fondet gjenoppsto i 2019 etter en pause på 15 år.
Solofondets comeback har vært en formidabel suksess, og har de siste to årene delt ut 1,3 millioner til 73 prosjekter. Det har i perioden kommet inn over 2700 søknader.
– Gir unge en mulighet til å få gjennomført en god idé
Amalie og de seks andre jurymedlemmene er nå alle som Solofondet-veteraner å regne, og hun mener fondet har en helt unik rolle.
– Solofondet er et veldig godt initiativ som gir unge mennesker muligheten til å leve ut drømmene sine og få gjennomført en god idé, sier Amalie.
Edderkoppstudier på Svalbard og terapitilbud for mennesker som har det tungt
Bredden i prosjektene som har søkt om støtte, har vist seg å være stor. Solofondet har gitt midler til eksempelvis klatrekurs for å kunne studere edderkopper på Svalbard, reise til Nepal for å reparere sykehusutstyr, sykkeltur gjennom Europa for å skape oppmerksomhet rundt klimakrisen og et tilbud om hesteridning som terapi for mennesker som har det tungt.
– Jeg må innrømme at jeg er spesielt interessert i prosjekter som handler om bærekraftig utvikling og miljø. De beste ideene er de som bidrar til å løse et problem og samtidig klarer å dekke et behov, sier juryveteranen.
Deler ut opptil 800 000 kroner
Solofondet skal dele ut opptil 800 000 kroner totalt i 2021, og det er allerede åpnet for å sende inn søknader via solofondet.no. Søkere må være mellom 15 og 25 år og bosatt i Norge.
Søknadsfristen er i år satt til 15. mai, og listen med stipendmottakere vil bli offentliggjort innen utgangen av juni.
For mer informasjon og søknader om midler, se solofondet.no
Nøkkelord
Kontakter
Elisabet SæterdalMerkevaresjef SoloRingnes AS
Tel:954 44 725elisabet.saeterdal@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom