Altibox vil la kundene se trådløs TV

Nye Google Nest Wifi vil gjøre det mulig for Altibox-kunder å se TV uten å måtte kable mellom hjemmesentral og TV-dekoder.

Administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox med den nye utgaven av Google Nest. Samarbeid mellom Altibox og Google gjør at Altibox-kundene snart får muligheten til å slippe kabling mellom hjemmesentral og TV-dekoder.

Googles nye versjon av ruteren som forsterker og forbedrer WiFi-opplevelsen er nå i salg direkte hos Altibox.

- Mange opplever at det trådløse nettet ikke fungerer optimalt i alle deler av boligen. Vegger, møbler, etasjeskillere og bygningsmasse kan svekke signalene. Tilbakemeldingene fra kundene våre tyder på at WiFi-løsningen til Google, hvor flere enheter sammen oppretter et trådløst maskenett, løser disse problemene. Derfor er vi svært glade for å utvide vårt samarbeid med Google, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox.

Samarbeidet innebærer blant annet en programmering av enhetene som gjør det mulig for TV-kunder å slippe å strekke nettverkskabler mellom hjemmesentralen og frem til TV-dekoderen. Løsningen implementeres i løpet av sommermånedene, og når alt er på plass, vil kundene kun trenge å kable mellom TV-dekoderen og en Google Nest-enhet som står trådløst oppkoblet mot en annen Google Nest-enhet koblet til hjemmesentralen. Dersom man bor i en bolig med flere etasjer, bør man ha en Nest-enhet for hver etasje for å sikre sterke signaler i hele boligen. Oppdateringen vil også fungere på eldre Google Wifi-enheter.

- Vi er glade for å arbeide sammen med Altibox for å muliggjøre en trådløs TV-løsning for kunder som bruker Nest Wifi og håper at denne tjenesten vil forenkle hverdagen for forbrukerne, sier Bobby Rai, Head of Nest Product i Googles avdelinger i Europa, Midtøsten og Afrika.

Google Nest-enheter som står hos Altibox-kunder vil være forhåndskonfigurert slik at navneoppslag på nettsider gjøres gjennom Altibox’ norske servere fremfor Googles servere i utlandet. Dette betyr i praksis at nettsider med mange elementer vil lastes ned litt raskere enn tidligere.

- Google Nest gir kundene god dekning overalt, slik at de kan strømme i stua, game på loftet, ha hjemmekontor i kjelleren og surfe på terrassen. Når vi i tillegg snart får på plass muligheten for å slippe nettverkskabling gjennom huset, får kundene våre et enda bedre produkt, avslutter Tor Morten Osmundsen.

Administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox.