Altibox støtter norske filmspirer

Altibox går inn som sponsor av Kortfilmfestivalen. Nå introduserer festivalen nye priser som skal løfte frem lovende filmtalenter.

God stemning blant tidligere prisvinnere under Kortfilmfestivalen. (Foto: Kortfilmfestivalen)

Kortfilmfestivalen er Norges nest eldste filmfestival, og 12. – 16. juni blir den arrangert for 42. gang i sørlandsbyen Grimstad. Festivalen er blitt en viktig møteplass for både unge og etablerte filmskapere og filmmiljø i Norge.
- Som sponsor for Kortfilmfestivalen ønsker Altibox å hedre talentene i den norske mediebransjen. De produserer mye innhold som holder høy kvalitet, og vi ønsker derfor å bidra til at norske produsenter får den anerkjennelsen de fortjener, sier administrerende direktør Thomas Skjelbred i Altibox.

De nye prisene som deles ut på årets festival er:

Publikumsprisen: Gis til festivalpublikummets favorittfilm blant de norske filmene i Norsk Kortfilm- og Kortdokumentar-programmene. Vinneren stemmes frem av publikum i løpet av festivalen, og mottar 25.000 kroner fra Altibox. Den heldige får også markedsføring og distribusjon av vinnerfilmen på Altibox sin strømmetjeneste.

Gnist-prisen: Et stipend som gis til et talent som markerer seg blant de norske filmene i Kortdokumentar- og Norsk Kortfilm-programmene. Vinneren mottar 25.000 kroner fra Altibox, og får markedsføring og distribusjon av vinnerfilmen på Altibox sin strømmetjeneste. Vinneren kåres av en jury bestående av to representanter fra Altibox og ett medlem som utnevnes av Kortfilmfestivalen. Juryen plukker ut en vinner ut fra følgende kriterier: «Vinneren avslører en særskilt dristighet og et skapertalent som Altibox gjerne vil honorere og støtte videre. Stipendet på 25.000 kroner skal brukes til fordypning og videre utvikling».

Produsentprisen: Gis til den beste produsenten i Norsk Kortfilm-programmet. Vinneren kåres av Norsk Kortfilm-juryen på grunnlag av filmens produksjon som helhet, og hensikten med prisen er å løfte frem en lovende produsent og bidra til vinnerens videre faglige utvikling. Produsentprisen er initiert av Storm Films, som gir vinneren 10.000 kroner i tillegg til karriereveiledning.

Sponsoratet av festivalen er et av flere initiativ fra Altibox for å løfte norsk innhold. I løpet av juni lanserer Altibox strømmetjenesten Godt Norsk. Som den første av sitt slag vil tjenesten samle norske kortfilmer, dokumentarer og animasjonsfilmer på ett sted.

Les mer om Kortfilmfestivalen

Altibox leverer høyhastighetsbredbånd og tv-underholdning via kompromissløs fiberteknologi. Selskapet har hovedkontor i Stavanger, og teller i dag 170 ansatte. Regionale og lokale fiberselskaper leverer fibertjenester fra Altibox til mer enn 500.000 oppkoblede husstander i Norge og Danmark. Altibox har de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge for niende år på rad, og har vunnet en rekke priser for beste kundeservice.