Altibox og Skagenfiber etablerer ny fibervei ut av Norge

Altibox kjøper 100% av aksjene i Skagenfiber AS, og etablerer derved en ny fiberkabel mellom Norge og Danmark som slutter ringen i Altibox sin nye internasjonale fiberring Euroconnect-1. Når kabelen over Skagerak står ferdig i 2020, skal fiberen benyttes for å tiltrekke internasjonale datasenteraktører og operatører, og vil dermed kunne bidra til betydelige forretningsmuligheter for Norge.

Euroconnect-1 ringen har allerede en helt ny fiberkabel ut fra Norge i sine vedtatte planer – nemlig sjøfiberkabelen NO-UK som ferdigstilles i 2021, og som skal gå mellom Stavanger og Newcastle. Nå er enda en ny sjøkabel vedtatt bygget, som ytterligere styrker den nye fiber-ringen.

Den 170 kilometer lange sjøkabelen«Skagenfiber», skal gå fra Larvik til Hirtshals, og vil bli ytterligere forlenget inn til de viktigste knutepunktene for datasentrene i Oslo-regionen.Den samlede datakapasiteten mellom Norge og Europa styrkes betydelig og bringer sårt tiltrengt diversitet til internett-trafikken ut og inn av Norge. I dag går brorparten av trafikken via Sverige, noe som er en ulempe både med tanke på sikkerhet og robusthet, og med tanke på hastighet som datasentrene er opptatt av.

- Behovet for høy datakapasitet og fiberforbindelser direkte mellom Norge og Europa er betydelig.Kombinasjonen av de to undersjøiske kabelsystemene «NO-UK» og «Skagenfiber» vil skape robusthet og møte de stadig økende kravene til en førsteklasses digital infrastruktur i Norge. I tillegg vil kablene bidra til å forbinde norske bedrifter med resten av verden, samt øke attraktiviteten for internasjonale datasentre å bygge i Norge, sier Toril Nag, konserndirektør for Lyses telekom virksomhet og styreleder i Altibox.

Byggingen av Skagenfiber starter like over nyttår, med ferdigstillelse i slutten av 2020. Flere av de tidligere eierne i Skagenfiber AS vil fortsatt være engasjert i gjennomføring av prosjektet sammen med Altibox.

- Vi gleder oss til å ta fatt på denne delen av prosjektet som nå har vært under planlegging de siste 2-3 årene. Interessen for fiberkabler til Norge er økende, og sammen med de investeringene som Altibox gjør i NO-UK og Euroconnect, vil den nye fiberenvære noe som virkelig setter Norge på kartet, sier Geir Holmer, CEO i Skagenfiber

Altibox er et datterselskap i Lyse-konsernet og har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Altibox har i dag om lag 200 ansatte og har hovedkontor i Stavanger. 36 norske og danske lokale og regionale fiberselskaper leverer tjenester fra merkevaren Altibox. Altibox-partnerskapet har til sammen over 600 000 aktive kunder og er Norges største leverandør av fiberbredbånd. Altibox har de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge for tiende år på rad, og har vunnet en rekke priser for beste kundeservice.