Altibox og Skagenfiber etablerer ny fibervei ut av Norge

Altibox kjøper 100% av aksjene i Skagenfiber AS, og etablerer derved en ny fiberkabel mellom Norge og Danmark som slutter ringen i Altibox sin nye internasjonale fiberring Euroconnect-1. Når kabelen over Skagerak står ferdig i 2020, skal fiberen benyttes for å tiltrekke internasjonale datasenteraktører og operatører, og vil dermed kunne bidra til betydelige forretningsmuligheter for Norge.

Euroconnect-1 ringen har allerede en helt ny fiberkabel ut fra Norge i sine vedtatte planer – nemlig sjøfiberkabelen NO-UK som ferdigstilles i 2021, og som skal gå mellom Stavanger og Newcastle. Nå er enda en ny sjøkabel vedtatt bygget, som ytterligere styrker den nye fiber-ringen.

Den 170 kilometer lange sjøkabelen«Skagenfiber», skal gå fra Larvik til Hirtshals, og vil bli ytterligere forlenget inn til de viktigste knutepunktene for datasentrene i Oslo-regionen.Den samlede datakapasiteten mellom Norge og Europa styrkes betydelig og bringer sårt tiltrengt diversitet til internett-trafikken ut og inn av Norge. I dag går brorparten av trafikken via Sverige, noe som er en ulempe både med tanke på sikkerhet og robusthet, og med tanke på hastighet som datasentrene er opptatt av.

- Behovet for høy datakapasitet og fiberforbindelser direkte mellom Norge og Europa er betydelig.Kombinasjonen av de to undersjøiske kabelsystemene «NO-UK» og «Skagenfiber» vil skape robusthet og møte de stadig økende kravene til en førsteklasses digital infrastruktur i Norge. I tillegg vil kablene bidra til å forbinde norske bedrifter med resten av verden, samt øke attraktiviteten for internasjonale datasentre å bygge i Norge, sier Toril Nag, konserndirektør for Lyses telekom virksomhet og styreleder i Altibox.

Byggingen av Skagenfiber starter like over nyttår, med ferdigstillelse i slutten av 2020. Flere av de tidligere eierne i Skagenfiber AS vil fortsatt være engasjert i gjennomføring av prosjektet sammen med Altibox.

- Vi gleder oss til å ta fatt på denne delen av prosjektet som nå har vært under planlegging de siste 2-3 årene. Interessen for fiberkabler til Norge er økende, og sammen med de investeringene som Altibox gjør i NO-UK og Euroconnect, vil den nye fiberenvære noe som virkelig setter Norge på kartet, sier Geir Holmer, CEO i Skagenfiber

Altibox har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Gjennom samarbeid med regionale og lokale fiberleverandører har Altibox-partnerskapet til sammen over 740.000 aktive kunder hvorav om lag 50 000 er tilhørende i Danmark. Det betyr at over halvannen million mennesker bruker tjenester fra oss. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd.

Mange av de lokale Altibox-leverandørene er kraftselskaper. Deres lokalkunnskap og lokale tilstedeværelse har vært helt avgjørende for oss. De har flere tiårs erfaring med å bygge bunnsolid infrastruktur, og vet hvordan de skal ta vare på kundene – år etter år. Elleve år på rad har Altibox-partnerskapet hatt de mest fornøyde og lojale kundene på bredbånd, ifølge den uavhengige EPSI-undersøkelsen. Altibox er også bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatørmarkedet. Altibox Carrier er i ferd med å etablere en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.

Følg pressemeldinger fra Altibox

Siste pressemeldinger fra Altibox