Altibox inngår samarbeid med Lær Kidsa Koding

Bredbånds- og underholdningsleverandøren Altibox inngår samarbeid med den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet.

Lær Kidsa Koding har siden 2013 arbeidet for at alle barn og unge i Norge skal få mulighet til å lære programmering, utforske teknologi, og få et innblikk i fagområdet informatikk. (Foto: Lær Kidsa Koding).

- Altibox er et teknologiselskap og vi har engasjert fulgt med Lær Kidsa Koding gjennom flere år. Vi har også egne ansatte som er engasjerte i lokale kodeklubber. Da vi sist sommer så oppfordringen i media om at det var behov for flere støttespillere, tok vi kontakt for å inngå et samarbeid, sier Toril Nag. Hun er konserndirektør tele i Lyse og styreleder i Altibox.

Altibox er representert med lokale partnere over hele Norge. Gjennom denne tilstedeværelsen er det gode muligheter for samarbeidsprosjekter mellom de lokale kodeklubbene og Altibox-partnerne. Som et teknologiselskap som tar samfunnsansvar, er Altibox opptatt av å øke teknologikunnskapen blant de oppvoksende generasjonene.

- Veldig mange kunne hatt nytte av å lære mer om koding fordi det gir en logisk tilnærming til mange problemstillinger og mer kunnskap om teknologi. Det å jobbe med hvordan tekniske tjenester skal fungere i samfunnet, er ikke noe som bare er relevant for programmerere og it-personell. Snarere fører digitaliseringen til at kunnskap om teknologi blir stadig viktigere for mange yrkesgrupper. Lær Kidsa Koding gjør en svært viktig jobb med å skape viktig kompetanse hos fremtidens arbeidstagere, sier Toril Nag.

Altibox trer nå inn som en langsiktig bidragsyter i Kodebanken som utgjør den økonomiske plattformen for Lær Kidsa Koding.

- Nå gleder vi oss, som resten av samfunnet, til at koronasituasjonen endrer seg slik at det igjen blir mulig å samles i de mange kodeklubbene landet over, avslutter Toril Nag.

Grunnlegger og koordinator Torgeir Waterhouse i Lær Kidsa Koding arbeider for å øke den allmenne forståelsen av informasjonsteknologi. (Foto: Lær Kidsa Koding).
Konserndirektør tele i Lyse og styreleder i Altibox; Toril Nag.

Altibox er et datterselskap i Lyse-konsernet og har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Altibox har i dag over 250 ansatte og har hovedkontor i Stavanger. Nærmere 40 norske og danske lokale og regionale fiberselskaper leverer tjenester fra merkevaren Altibox. Altibox-partnerskapet har til sammen over 650 000 aktive kunder hvorav om lag 40 000 er tilhørende i Danmark. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd og har ifølge EPSI de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge i 11 år på rad. Altibox er også bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatørmarkedet. Altibox Carrier er i ferd med å etablere en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.

Følg pressemeldinger fra Altibox

Siste pressemeldinger fra Altibox