Altibox deler sensordata med havvarsel.no

De siste årene har Altibox plassert ut nærmere 100 temperaturmålere ved badeplasser over hele landet. Nå skal data fra disse bidra til mer presise badetemperaturvarsler i en ny tjeneste fra Havforskningsinstituttet, også for steder hvor det ikke finnes målere i sjøen.
Badetassen utplassert på Vaulen badeplass i Stavanger.

Siden lanseringen av badetassen.no i 2019 har badetemperaturtjenesten fra Altibox rukket å bli svært populær. I samarbeid med lokale fiberselskaper er det plassert ut stadig flere temperaturmålere i sjøen for hver sesong.

Det er kontinuerlige temperaturmålinger fra disse som Havforskningsinstituttet nå skal benytte i sin nye tjeneste havvarsel.no.

Gir mer presis varsel

- Slike data er gull verdt for oss når vi skal forbedre temperaturvarselet for de nærmeste dagene, sier prosjektleder Jan Erik Stiansen i Havforskningsinstituttet.

- Dette vil i første rekke komme sommerbadende til gode, men på lengre sikt vil det bidra til forbedring av våre modeller som brukes til mye annet også, sier han.

I den nystartede nettjenesten havvarsel.no bruker Havforskingsinstituttet de samme datamodellene som simulerer spredningen av lakselus og plast langs kysten til å beregne badetemperaturen de kommende dagene også på steder der det ikke står termometer i sjøen.

Selv om Havforskningsinstituttet har gode måledata fra flere lokaliteter så er kysten både lang og med store lokale variasjoner. Alle data er derfor av stor interesse.

- Badetemperaturmålingene vil gå inn i modellen og forbedrer varselet generelt. Vi ønsker å bruke dataene til å kunne gi mer presise varsel lokalt. Eksempelvis kan temperaturen i en langgrunn bukt være en til to grader høyere enn det som meldes på havvarsel.no. Disse målerne er plassert nettopp på slike steder, noe som gir oss mulighet til å utvikle algoritmer som kan korrigere varselet fra modellen i bukta, sier Stiansen.

Samfunnsansvar

Havvarsel.no skal også utvikle andre lokale og persontilpassede havvarsler for allmennheten og spesialbrukere, som å gi redningstjenesten mer presise søksområder ved ulykker.

På sikt skal Havforskningsinstituttet også å legge ut tidsseriene åpent tilgjengelig for alle gjennom det nasjonale marine datasenteret, NMDC.

- Det er flott at private aktører som Altibox tar samfunnsansvar og lar oss forvalte disse dataene på vegne av allmenheten, sier seksjonsleder Helge Sagen i Havforskningsinstituttet.

Spennende muligheter

Temperaturmålerne i sjøen er koblet til sensornettverket LoRaWAN som er ideelt for Tingenes Internett (IoT). Mange norske kommuner har allerede tatt dette i bruk for å tilby bedre tjenester til sine innbyggere og Altibox ser mange spennende muligheter framover.

- Vi har stort tro mulighetene som ligger i bruk av sensorteknologi og ser det som positivt å dele data som kan komme fellesskapet til gode, sier kommunikasjonssjef Peter Schwarz i Lyse-konsernet som eier Altibox.

Fakta:

IoT-tjenester fra Altibox

• Ulike produkter, sensorer og tjenester som lar seg koble til internett utgjør tingenes internett, eller Internet of Things (IoT).
  • Altibox-partnerskapet har siden 2018 bygget ut LoRaWAN sensornettverk i Norge og har per i dag dekning til over en million husstander i 100 kommuner. Tjenestene er en naturlig forlengelse av fibernettverket med store synergier av etablert infrastruktur.
  • Altibox tilbyr IoT-tilgang som en kommersiell tjeneste, slik at flere kan benytte sensornettverket til egne sensorer. Selskapets partnere drifter og overvåker sensornettverket som også benyttes til leveranse av egne tjenester, inkludert Badetassen.no.
  • Altibox ønsker å kunne tilby tjenester som reduserer kostnader og øker effektiviteten for innbyggere, kommuner og næringsliv.
  • Lyse-eide Altibox ønsker flere IoT-partnere og søker nye samarbeid med lokale fiberselskap, kunnskapsmiljøer og akademia.

LoRaWan

LoRaWan spesifikasjonen er en LPWA-nettverksprotokoll (Low Power, Wide Area) designet for å trådløst koble batteridrevne 'ting' til internett i regionale, nasjonale eller globale nettverk, og er rettet mot viktige krav til Internet of Things (IoT) som toveis kommunikasjon, end-to-end tjenester, sikkerhet, mobilitet og lokalisering.

Badetassen utplassert på Vaulen badeplass i Stavanger.
Vaulen badeplass i Stavanger. Foto: Hedda Hestholm
Vaulen badeplass i Stavanger. Foto: Hedda Hestholm

Altibox har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Gjennom samarbeid med regionale og lokale fiberleverandører har Altibox-partnerskapet til sammen over 800.000 aktive kunder hvorav om lag 50 000 er tilhørende i Danmark. Det betyr at mer enn 1,7 millioner mennesker bruker tjenester fra oss. Altibox er Norges største leverandør av fiberbredbånd og har rundt 550.000 tv- strømme- og underholdningskunder.

Mange av de lokale Altibox-leverandørene er kraftselskaper. Deres lokalkunnskap og lokale tilstedeværelse har vært helt avgjørende for oss. De har flere tiårs erfaring med å bygge bunnsolid infrastruktur, og vet hvordan de skal ta vare på kundene – år etter år. Altibox er bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.

Gjennom forretningsområdet Altibox Carrier leveres internasjonale kommunikasjonstjenester til datasentervirksomheter og operatørmarkedet. Altibox Carrier har etablert en helhetlig europeisk nettverksstruktur som knytter Norge sammen med de sentrale datatrafikknytepunktene på kontinentet. Virksomheten innebærer investeringer i undersjøiske fiberkabler til utlandet; mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle.

Følg pressemeldinger fra Altibox

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Altibox på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Altibox