Alt var ikke bedre før – bare sjekk fotoalbumet ditt

I år vil flere velge bilferie i Norge som sin sommerferie. Mange har kanskje ikke vært på bilferie siden de selv var barn. Gode minner for mange, men alt var ikke bedre før. Det mener Trygg Trafikk og If som nå inviterer det norske folk til å dele bilder fra bilturer før i tiden.
Biltur på 70-tallet. Fotograf: Harald Pettersen.

6 av 10 skal på ferie i Norge i sommer, og 4 av 10 er usikre eller planlegger å bli hjemme. Av de som skal feriere i Norge oppgir 6 av 10 at de skal på bilferie. Nesten to tredjedeler av de som skal på bilferie pleier å være på chartertur eller annen ferie i utlandet. Dette i følge en ny undersøkelse fra Trygg Trafikk og If.

– Sommeren er høysesong for trafikkulykker, og i år blir det mer trafikk enn vanlig. Da er det viktigere enn noen gang å tenke sikkerhet for de mest verdifulle passasjerene, nemlig barna. Vi håper bildedugnaden kan være en hyggelig påminnelse om å sikre barna riktig i bilen, sier Silje Kristine Hansen, kommunikasjonsrådgiver for Trygg Trafikk.

Alt var ikke bedre før!

«Alt var bedre før» hører man ofte, men det er ikke sant når det gjelder trafikksikkerhet. I 1969 omkom det nemlig så mange som 103 barn i trafikken i Norge. I 2019 var det 0.

– Vi har beveget oss langt. Fra tiden hvor barna lekte i hattehylla og satt på sofaputer frem til i dag hvor vi har bakovervendt sikring og egne barnestoler. Det er en del av vårt samfunnsansvar å dokumentere utviklingen innen trafikksikkerhet, og da trenger vi bilder som viser hvordan det var før, sier Hansen.

Bilder deles ved å gå inn på tryggtrafikk.no/altvarikkebedrefor, hvor du kan laste opp bilder og dele din historie.

– Mange sitter med minner fra bilferier i Norge og Norden, kanskje fra sin egen barne- og ungdomstid, hvor trafikksikkerhet ikke var kommet like langt som i dag. Så enten du i år skal på bilferie med eller uten barn eller ha annen type ferie, håper vi at du vil hjelpe oss med dele bilder fra bilferier, enten det var på 50-, 70- eller 90-tallet, sier Silje Kristine Hansen.

– Fem ganger tryggere å sikre barn riktig

Resultater fra 3963 kontroller gjennomført i 2019 viste at 35 prosent av barn under 4 år sitter feil vei. Det viser at vi fortsatt har et stykke igjen, mener forsikringsselskapet If, som har jobbet samme med Trygg Trafikk om sikring av barn i bil i flere år, og også er sammen om årets sommerkampanje «Alt var ikke bedre før!»

– Det bekymrer oss at så mange fremdeles sikrer barna sine feil i bilen. Det å sitte bakovervendt i bil er for barn faktisk hele fem ganger tryggere enn å sitte vendt forover, sier Jan Olav Nilssen, ansvarlig for skadeforebygging hos forsikringsselskapet If.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen om nordmenns ferieplaner er gjennomført av analyseinstituttet YouGov på vegne av Trygg Trafikk og If. Det er i perioden 20-24. mai gjennomført til sammen 1009 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

Biltur på 70-tallet. Fotograf: Harald Pettersen.