Aller Media og Amedia lanserer DIAR

Amedia og Aller Media oppretter en ny markedsplass for norske annonsører og blir en av de største aktørene i det digitale annonsemarkedet i Norge. Med selskapet DIAR vil de to mediekonsernene i fellesskap etablere et tilbud som øker konkurransen om annonsekronene og gir annonsørene et reelt alternativ til de store internasjonale aktørenes i det norske markedet.
Felles selskap: Fra venstre konserndirektør Victoria Schultz i Amedia Salg og Marked,konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media, konsernsjef Are Stokstad i Amedia og konserndirektør Bente Klemetsdal for salg og marked i Aller Media er klare med DIAR. Foto: Morten Eik, Aller.

Til sammen vil det nye selskapet ved oppstart ha en ukentlig dekning på 2,7 millioner nordmenn over 18 år. DIAR skal være en selvstendig markedsaktør som ved hjelp av teknologi handler plasseringer hos ulike medier, tilfører relevant innsikt, utvikler egne og mer målrettede annonseprodukter, og dokumenterer effekter.

– Vi etablerer DIAR som en klar respons på et behov i markedet, først og fremst fra annonsørene, som nå får et nytt og bedre digitalt alternativ, sier konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media.

Han opplyser at DIAR skal være en selvstendig markedsaktør som kjøper inn plasseringer hos ulike medier på markedsmessige betingelser, som forenkler og tilfører annonsørene merverdi.

Amedia og Aller Medias ambisjon er å ta en større andel av reklameomsetningen i Norge gjennom å utfordre posisjonen primært til de internasjonale aktørene.

– Dette er et selskap som vi har høye forventninger til. Vi skal utfordre aktører som Facebook og Google. Norske og nordiske mediehus har tapt store andeler i det norske reklamemarkedet i de siste årene. Nå er tiden for å vinne noe av det tapte tilbake, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

– Det skal vi gjøre ved å være konkurransedyktige og innovative og utnytte de fortrinnene vi har gjennom sterke merkevarer og dybdeinnsikt om brukerne ved å tilby markedet nye, målrettede annonseprodukter med dokumenterbare effekter, sier Stokstad.

DIAR vil i første omgang være et fellesforetak hvor Amedia og Aller Media eier 50 prosent hver, men selskapet ønsker å åpne for flere aktører etter hvert.

– De fleste mediekanaler er nå digitale og det kan på noe sikt være interessant å se for seg deltakelse fra andre mediehus, men også aktører innen utendørs, kino og andre som tilbyr eksponering i digitale flater, opplyser de to konsernsjefene.

DIAR skal blant annet gi en høy og mer målrettet digital dekning på kort tid, det skal skape trygghet og et godt miljø for annonsørene:

– Det nye selskapet er på nivå med våre største konkurrenter når det gjelder dekning. Men dekning alene er ikke nok. Aller og Amedia har en relasjon til 1,3 millioner aID-brukere og kan på den måten tilby nye og målrettede annonseprodukter med mulighet for segmentering på kjønn, alder, geografi og interesser. I tillegg vil selskapet satse stort på relevant innsikt og har som ambisjon å etablere en ny bransjestandard for måling av effekter, sier konserndirektør Victoria Schultz i Amedia Salg og Marked.

Bente Klemetsdal i Aller Media ønsker å gjøre det enklere, tryggere og bedre for norske annonsører å jobbe med digital markedsføring.

– Vi ønsker også å bidra til et kompetanseløft i forhold til effekt i de digitale flatene. Det omsettes digital reklame for drøye 11 milliarder NOK på årsbasis i Norge i dag, men god og grundig research rundt effekt er det alt for lite av. Dette skal vi satse på. Vi skal skape konkurransedyktige dekningsprodukter i det norske markedet, og vi skal gjøre det enklere for kommunikasjonskjøperne. Her blir det målrettede produkter i troverdige og redaksjonelle miljøer, sier konserndirektør Bente Klemetsdal for salg og marked i Aller Media, som fortsetter:

­– Vi har produkter som har høy troverdighet og som er viktige for folk flest – og ikke minst for vårt demokrati og vår ytringsfrihet. Vi ser at annonsører i stadig større grad er opptatt av miljøene som deres budskap skal ligge i og rundt. Ja, vi skjønner godt at annonsørene ønsker mer kontroll og tryggere omgivelser for sine reklamebudskap, sier Bente Klemetsdal.

Det nye selskapet er klare for å starte rekrutteringen.

I første omgang skal det ansette 6-7 nye medarbeidere, og øke på sikt. Rekrutteringsprosessen er i gang.

Konserndirektør Victoria Schultz, Amedia Salg og Marked, victoria.schultz@amedia.no – telefon 948 13 352

Konsernsjef Are Stokstad, Amedia, are.stokstad@amedia.no – telefon 911 911 75

Konserndirektør Bente Klemetsdal, salg og marked i Aller Media, bente.klemetsdal@aller.com – telefon 900 69 450

Konsernsjef Dag Sørsdahl, Aller Media, dag.sorsdahl@aller.no – telefon 924 03 319

Victoria Schultz (til venstre) fra Amedia og Bente Klemetsdal fra Aller Media. Begge er ansvarlig for salg og marked i sine respektive selskaper. Foto: Morten Eik, Aller.
Konsernsjefene Dag Sørsdahl (til venstre) i Aller Media og Are Stokstad i Amedia er klare med DIAR. Foto: Morten Eik, Aller.