Allente og TENK: Tech-Nettverket for Kvinner inngår partnerskap

Oslo, 29. april 2021; Allente, en ledende Nordisk tv-distributør, og TENK: Tech-Nettverket for Kvinner, en organisasjon som setter søkelyset på kvinner og teknologi, annonserte i dag deres samarbeid om den femte utgaven av det årlige arrangementet TENK-Tech Camp. Allente blir hovedsamarbeidspartner til arrangementet, som vil gi over 200 jenter sjansen til å delta i teknologiworkshops og -presentasjoner i august 2021.

Foto: TENK

Allente og TENK annonserte i dag deres samarbeid om den femte utgaven av det årlige arrangementet TENK-Tech Camp. Allente blir hovedsamarbeidspartner til arrangementet, som vil gi over 200 jenter i alderen 13 til 18 år sjansen til å delta i teknologiworkshops og -presentasjoner den 12. og 13. august 2021.

Dette gratisarrangementet for jenter i skolealder vil finne sted på Teknisk museum i Oslo, folkebiblioteket i Trondheim og digitalt. Deltagerne vil ta del i praktisk orienterte teknologiworkshops arrangert av Allente og andre partnere. I løpet av to dager får de muligheten til å blant annet prøve seg på koding, designtenkning, bygging av raketter, utvikle nettsider og hacking. I tillegg vil det være en rekke motivasjonsforedrag som holdes i løpet av TENK-Tech Camp. Målet for arrangementet er å inspirere jenter til å lære om teknologi, og samtidig vekke en interesse i å både utdanne seg og jobbe innenfor teknologi på et senere tidspunkt.

Jon Espen Nergård, teknologidirektør i Allente: «Vi synes det er kjempespennende å få være hovedsamarbeidspartner for TENK-Tech Camp. Det er helt essensielt at kvinner har en tydelig stemme, er en aktiv deltager og påvirker teknologiindustrien fra tidlig alder av. Først når vi får til dette vil vi kunne skape en mer balansert industri, samt utvikle teknologien som skal lede an i fremtidssamfunnet. Likestilling på teknologiområdet er veldig viktig for oss i Allente. Derfor er det også et hovedområde i vårt interne bærekraftsprogram, samt en del av vår forpliktelse til FNs bærekraftsmål om å redusere ulikhet».

Kamilla Fredriksen Fon, leder i TENK: «Norge, sammen med resten av verdenen, er midt i en teknologisk revolusjon som fører til enorme endringer for samfunnet vårt. Uheldigvis så er kvinner svært underrepresentert både i teknologiske utdannelser og yrker. Gjennom blant annet initiativer som TENK Tech Camp for unge jenter, så ønsker vi å bidra med å tette kjønnsgapet og kunne fylle det økende behovet for teknologisk kompetanse i fremtiden. En camp som dette hadde vi ikke hatt muligheten til å gjennomføre uten et tett samarbeid med gode samarbeidspartnere som Allente. Vi ønsker Allente velkommen til TENK-familien og ser frem til å jobbe med dem.»

Foto: TENK
Jon Espen Nergård, teknologidirektør Allente

Allente er en nordisk TV-distributør som tilbyr TV-løsninger av høy kvalitet via både satellitt og bredbånd til over 1 million kunder i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Selskapet ble grunnlagt i mai 2020 etter en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer. Det nye selskapet har hovedkontor i Stockholm og Oslo, administrerende direktør er Bjørn Ivar Moen. Selskapet eies 50/50 av Telenor Group og NENT Group.

Om TENK: Tech-Nettverket for Kvinner

TENK Tech-Nettverket for kvinner er en frivillig organisasjon som ble stiftet i 2017. Organisasjonen har til hensikt å skape et nettverk for kvinner med interesse for teknologi og å oppmuntre kvinner til tech- arbeid og entreprenørskap i Norge. Siden 2018 så har organisasjonen også jobbet for at jenter i ung alder skal få øynene opp for teknologi. Organisasjonen arrangerer events sammen med bedrifter, holder foredrag og arrangerer årlige teknologileirer for unge jenter.