NAF

Aldri blitt solgt færre bensin- og dieselbiler

Del

Juli ble en ny bunnotering for antall nye bensin- og dieselbiler på norske veier. Elbilene utgjorde over 60 prosent av nybilsalget. – Vi ser starten på slutten for nye bensin- og dieselbiler. Nå må det bli større fart på ladeutbyggingen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Nær to av tre nye biler er nå helelektriske. Behovet for flere ladere er derfor stort. Foto: NAF
Nær to av tre nye biler er nå helelektriske. Behovet for flere ladere er derfor stort. Foto: NAF

Det ble i juli solgt 430 dieselbiler og 451 bensinbiler, som er det laveste antallet som er registrert i nyere tid. Juli for fire år siden var det samme tallet sju ganger så høyt. Da ble det solgt 5 749 nye bensin- og dieselbiler. Samme måned i år ble det solgt 6731 nye elbiler.

To av tre nye biler helelektriske

Nå går det fort. Tallene viser at vi nå ser starten på slutten for bensin- og dieselbilen. Nybilsalget sier noe om hvilken vei det går. Om 20 år kommer bensin- og dieselbilen til å være en sjelden fugl på norske veier, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Det finnes fortsatt langt flere bensin- og dieselbiler på norske veier enn elbilerMen når nesten to av tre nye biler er helelektriske så betyr det at bilparken elektrifiseres i et tempo som få trodde var mulig for få år siden, sier hun.  

NAF mener at myndighetene nå må få øynene opp for at elbilveksten fører til massive ladeutfordringer for forbrukerne.

Flere og mer brukervennlige ladere

For det første mangler vi flere hundre hurtigladere langs norske veier. NAF har dokumentert dette i en rapport som vi nettopp kom med, «Skal alle med – må noe skje»Mange steder fører manglende hurtigladere til kø, venting og irritasjon på ladestasjonene, sier Ryste, som legger til: 

For det andre er at brukervennligheten på lading er under enhver kritikk. Det kan ikke være slik at man skal være teknisk interessert eller begavet for å få til å lade en elbil. Vi er på vei over i en fase hvor mange flere ennentusiastene skal ha elbil. Da må lading være minst like enkelt som det er å fylle bensin eller diesel, sier hun.  

Her har ladeoperatørene en lang vei å gå, og bransjen skriker etter mer regulering: Oppetid på laderne, tydelig prising, at det er pris for levert strøm og ikke for tiden du lader, at det finnes tak over laderne og toaletter og bøtter for vindusvask i nærheten, sier hun. 

Nybilsalget i 2021. Kilde: OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken) 

Nye biler solgt 

Juli 2021 

Så langt i 2021 

Nullutslippsbiler (elbiler) 

6 731 

54 801 

Bensinbiler 

451 

4 743 

Dieselbiler 

430 

4 728 

Ladbare hybridbiler 

2 166 

23 447 

Hybridbiler (ikke ladbare) 

729 

6 718 

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nær to av tre nye biler er nå helelektriske. Behovet for flere ladere er derfor stort. Foto: NAF
Nær to av tre nye biler er nå helelektriske. Behovet for flere ladere er derfor stort. Foto: NAF
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

NAF: Ladeplassene må bli som bensinstasjoner16.9.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding

I august valgte syv av ti nybilkjøpere elbil. Så langt i år har det rullet nær 300 nye elbiler ut på veiene hver eneste dag. – Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen. Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom