Albumdebut og konserter i mai for Sandra Lied Haga

Foto: Simax Classics

Forrige uke presenterte Simax Classics debutalbumet til cellisten Sandra Lied Haga, der hun spiller Tchaikovskys Rococo-variasjoner (Originalversjonen) og Dvoraks cellokonsert. Albumet kan høres i sin helhet her.

Sandra er også en del av Festspillene i Bergens helt spesielle program i 2020 som streames og sendes av NRK. Den 23. mai spiller hun Schumanns ’5 Stücke im Volkston’ med Leif Ove Andsnes i Håkonshallen, og Beethoven c-moll trio den 26. mai i Griegs villa. Den 28. mai sendes Cesar Francks Klaverkvintett, der Sandra spiller på Troldhaugen i Troldsalen – konsertsalen ved Edvard Griegs villa som faktisk ble tegnet av Sandras morfar, arkitekten Sverre Lied.

Den samme kvelden, 28. mai, er Sandra solist med Stavanger Symfoniorkester under ledelse av Tabita Berglund i Rococo-variasjonene. Konserten streames og fremføres for et tillatt antall publikum i Stavanger Konserthus.

Dessuten har fantastiske anmeldelser av Sandras debutalbum allerede begynt å komme fra både inn- og utland:

– The cellist deserves the highest praise. Especially characteristic is her full and unusually rich cello sound. Flawless intonation, a clear and secure phrasing as well as a ravishing cantabile distinguish her playing, which is capable of the most enchanting pianissimos and an equally great virtuosity. […] Her account of Dvorak’s Cello Concerto is very sensitive and colourful, enchantingly lyrical and from time to time it also shows one highly virtuosic verve. Not only in the slow movement can she really immerse herself in the music, because her playing achieves a phenomenal eloquence throughout the entire concerto. [Rémy Franck / Pizzicato]

– Sandra Lied Haga legt also mit diesen zwei Romantik-Einspielungen ein großartiges Debütalbum vor. Ihr Ton ist von natürlicher „nordischer“ Klarheit, doch ebenso zeigt sie ein sensibles Gespür für die intimen Passagen dieser Standardwerke des romantischen Repertoires. Sie erliegt nie der Versuchung einer Selbstdarstellung, sondern dringt werkgetreu zum Kern der Werke vor, auch dank ihrer gleichwertigen Partner. Damit stellt sie so manche Aufnahme renommierter Künstler und Plattenlabels in den Schatten. [Christian Busch / www.glarean.ch]

– Hver tone i musikken er ment fra blodet, leveren og hjertet til Dvorak, og slik høres det også ut i Lied Hagas fremføring. […] Lied Haga har en stor tonefleksibilitet slik at hun også mestrer klangene for mer introverte avsnitt, samtidig som denne innadvendtheten kan projise­res langt utover orkesterets klang. Det aller viktigste hun har er imidlertid evnen til å lytte til frasenes indre liv, særlig gjennom å la den harmoniske progresjonen farge hennes utforming. [Magnus Andersson / Klassekampen Musikkmagasinet]

Foto: Simax Classics
Sandra under innspilling i Moskva. Foto: Simax Classics
Albumcover

Flukten - "Velkommen håp" - singel ute i dag!18.6.2021 10:33:52 CEST | Pressemelding

Flukten skapte stor ståhei koronahøsten 2021, etter at dei hadde sin debutkonsert på Nasjonal Jazzscene. Blant anna skreiv kritikarane: «er det noen banddebuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.» Bandet, beståande av dei profilerte musikarane Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning og Bárður Reinert Poulsen, kjem endeleg med første smakebit frå albumet som kjem i september 2021.

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of

Debutalbum fra Ævestaden - "Ingen Mere Gråter"28.5.2021 08:00:50 CEST | Pressemelding

Den svensknorske trioen Ævestaden slipper endelig debutalbumet “Ingen Mere Gråter”. Nykomponert og tradisjonell musikk, med gamle og moderne instrumenter, der lyrer, fele, munnharpe, kantele, vokal og elektronikk klinger sammen i et nytt lydbilde. Musikken er altså folkemusikk, men i en nyere form og med et større klangrom å boltre seg i. Hør albumet her: https://orcd.co/ingenmeregraater - “Låtene handler om det bevisste og det underbevisste - det verdslige og det hellige - om liv og død. Her skildres de store følelsene; alt fra en intensiv bønn om å få innslipp i Guds rike og et ønske om at noen, noen gang, skal tenke på deg om kveldene.” - Ævestaden Ingen Mere Gråter er et album av tre folkemusikkfantaster som fant frem til hverandre gjennom sin sans for det dunkle og melankolske.Rent musikalsk byr denne plata på elementer som i sin forening vil føles nye og friske. Ikke bare er nyskrevne sanger flettet inn med salmetoner og gamle viser, her er også eldre folkemusikkinstrument blande