Album fra Joakim Berg 27. mai

Anders Petersen

Brev fra Joakim Berg                                                                   Stockholm, 12 mai 2022

September 2019.

Allt började väldigt enkelt.

Jag var lite mindre trött på mig själv än vanligt och hade en låtidé där det fanns en liten gnista av magi.

Jag skrev en text med intentionen att sjunga själv för första gången på flera år.

Det var vansinnigt roligt.

Det bästa med allt var att min röst lät annorlunda. Stadig men mjuk och luftig. Inte alls som jag mindes den. Ett stort plus i min bok.

Det var som om ett Frankensteins monster av konstruerat självförtroende och hävdelsebehov plötsligt upphört att existera.

Jag skrev klart, arrade, spelade in alla instrument, sjöng och producerade den under två dagar.

Låten gjorde mig både glad och vemodig i all sin enkelhet men insikten som följde var inte odelat positiv:

Detta är inledningen på ett eget album. Som jag i min enfald lovat dyrt och heligt att aldrig göra.

Men det fanns något i historien som berättas i den där första låten. Något som var rakt på sak, som lyste upp det där området i tankarna där saker man glömt fast man inte borde gömmer sig.

Jag satte upp ett tunt regelverk kring arbetet:

Det ska bara ske när jag har 100% feeling.

Det ska vara kul. Inga krav. I min egen takt. I min egen studio.

Allt ska vara sant, så långt det ens är möjligt, eller i alla fall ett ärligt försök att tränga genom cigarettröksdimman som döljer ens förflutna.

Sist men inte minst: Undvik sökta metaforer och liknelser (det går väl fortfarande sådär).

Jag bestämde mig för att färdigställa fem låtar utan att prata om det eller låta någon annan lyssna.

Mest för att komma in i flödet och undvika att reagera på kommentarer utifrån.

Även åsikter i all välmening kan få en så skör liten fågel som en låt att flyga huvudet före in i altandörrsfönstret.

I ärlighetens namn så är det också oemotståndligt att dröja sig kvar i en hemmabyggd drömvärld och bara få äga den ensam en liten stund.

Inget blir någonsin som man tänkt sig, och den här samlingen sånger är inget undantag.

De låter inte som det jag föreställde mig när jag började. Men jag har verkligen försökt låta tonerna och texterna ta de vägar de ville utan att blanda in hjärnan i processer den inte har med att göra.

Så de 11 låtar som gick i mål är helt enkelt de som träffade mig hårdast.

Det är bara att ödmjukt kapitulera inför faktum.

Det är väl det här jag gillar. Idag.

Hoppas ni gillar det också.

Tack och förlåt.

Joakim Berg

Albumet ”Jag fortsätter glömma” slippes den 27 mai.

För mer information www.joakimberg.se

Anders Petersen
Eva Dahlgren

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Cherie, Veronica Maggio, Mabel, Slæm Dønk og Conan Gray!20.5.2022 10:23:57 CEST | Pressemelding

Veronica Maggios album Och som vanlighy händer det något hemskt er komplett! Cherie Mwangi slipper singelen “Buss It Down” Popstjernen Mabel samarbeider med XXL Freshman-rapperen 24kGoldn på låten "Overthinking". Sangen som er produsert av norske Stargate, viser et ærlig bilde av en klubb-kultur i møte med sosial angst. Med denne låten får lytteren et innblikk i den mørkere siden av Mabels kommende album. "I hope that anyone that may resonate with this song knows that after the darkness comes the light”, sier Mabel selv om låten. Aitch gir ut "1989", som er den andre singelen fra hans kommende album, Close to Home. På tre korte år har Aitch gått fra å være en undergrunnsartist til å bli en liste-toppende, platina-selgende og prisvinnende stjerne. Sangen bygger på det uimotståelige refrenget fra The Stone Roses sin låt "Fools Gold", utgitt i 1989. M Huncho har sluppet det etterlengtede albumet Chasing Euphoria med gjester som Giggs, Potter Payper og Yung Bleu. 9. juni spiller M Huncho i

Cherie Mwangi slipper singelen «Buss It Down»19.5.2022 15:30:42 CEST | Pressemelding

Fredag 20. mai slipper Cherie Mwangi sin nye singel «Buss It Down». Cherie Mwangi har i en alder av 22 sluppet et knippe låter med en reflekterende tematikk. Hun er en feminist som utfordrer, og skriver alle låtene sine basert på egne erfaringer. Musikken og personligheten sparker opp dørene til patriarkatet og røsker i enhver med et utdatert kvinnesyn. I 2021 debuterte Cherie Mwangi med den breiale og forfriskende låten «Handsfree», som handler om å ta kontroll over sin seksualitet, og understreker at kvinner ikke ble skapt for å tilfredsstille menn. Oppfølgeren «Sis» var en hyllest til kvinner: «Sisterhood er veldig viktig for meg og jeg blir selv inspirert av kvinner som ikke er redde for å kreve hva de vil ha. Jeg elsker å se kvinner i posisjoner hvor de har styringen, uansett hva det måtte være. Dette inspirerte meg til å lage en låt for at de som hører på kan føle at de selv run shit!»– Cherie Mwangi Freestylene «Dr. Miami» og «Like Me» ble deretter sluppet på strømmetjenester et