Ålandsbankens första Svanenmärkta räntefond

Ålandsbanken Abp
2.9.2019

Ålandsbankens första Svanenmärkta räntefond

I maj 2019 lanserade Ålandsbanken en ny, hållbar räntefond – Ålandsbanken Green Bond ESG, som nu erhållit det nordiska miljömärket, Svanenmärket. Målet med fondens verksamhet är att erbjuda konkurrenskraftig ränteavkastning på ett miljöriktigt och hållbart sätt. Att fonden nu fått Svanenmärkning är ytterligare ett bevis på bankens framgångsrika miljöarbete.

- Vi ser Svanenmärkningen av Ålandsbanken Green Bond ESG som en milstolpe i Ålandsbankens arbete med miljöriktiga och ansvarsfulla investeringar. Vi är stolta över att vara det första finländska fondbolaget som kan erbjuda en Svanenmärkt räntefond, säger Tom Pettersson, vd Ålandsbanken Fondbolag Ab.

En Svanenmärkt fond ger kunderna möjlighet att enkelt göra mer hållbara val även i sina placeringar. För att bli Svanenmärkt ska fonden uppfylla 25 obligatoriska krav som handlar om exkludering, inkludering, transparens och påverkan. Genom exkludering, att välja bort investeringar i särskilt problematiska branscher och företag, och istället välja de mest hållbara alternativen, dvs. inkludering, kan man bidra till en omställning i samhället. En ordentlig hållbarhetsanalys och en årlig hållbarhetsrapport om fondens verksamhet är exempel på krav som måste uppfyllas för att en fond ska kunna få Svanenmärket.

- Stort grattis säger vi till Ålandsbanken och till alla som vill göra medvetna val i sitt sparande. Det har varit intressant att följa resan för denna helt nya fond från idé till färdig produkt och glädjande att Svanens kriterier varit med på ritbordet under hela produktutvecklingen, säger Per Sandell, produktansvarig för fonder vid Svanen.

-Vi har upplevt samarbetet med Nordisk Miljömärkning väldigt positivt under processen för att Svanenmärka Ålandsbanken Green Bond ESG. Arbetet har också bidragit till att utveckla vårt koncept för ansvarsfulla investeringar i övrigt, vilket vi är tacksamma för, summerar Tom Pettersson.

Marknaden för gröna obligationer är global och starkt växande

Gröna obligationer är företagsobligationer som är avsedda att finansiera miljömässigt riktig utveckling. De finns i dagsläget för finansiering av ett brett spektrum av verksamheter, såsom förnybar energi, energieffektivisering, förebyggande och begränsning av föroreningar, bevarande av biologisk mångfald på land och i vatten, hållbara transporter, anpassning till klimatförändringar eller ”gröna” byggnader.

-I dagsläget talar många faktorer för en fond som Ålandsbanken Green Bond ESG. Svanenmärket ger trovärdighet för fondens miljöriktiga investeringsinriktning, vilket vi bedömer att uppskattas av en bred målgrupp medvetna placerare. Gröna obligationer är en stark och växande trend på räntemarknaderna globalt. Kombinationen av trenden med miljöriktiga investeringar med det kunnande som finns inom Ålandsbankens erkänt framgångsrika team för ränteförvaltning i övrigt ger fonden mycket goda förutsättningar att utvecklas framöver, förklarar Tom Pettersson.

För mer information, kontakta:

Tom Pettersson, vd
Ålandsbanken Fondbolag Ab
Telefon +358 40 733 11 19
tom.pettersson@alandsbanken.fi

Per Sandell, produktansvarig för fonder
Miljömärkning Sverige Ab
Telefon +46 (0)70 661 763
per.sandell@svanen.se

Norsk Hydro: Federal Court lifts one of two embargos on Alunorte’s deposit area DRS220.9.2019 23:06:00 CESTPress release

The Federal Court in Belém, Brazil, today, September 20, lifted the embargo on Alunortes new bauxite residue disposal (DRS2) under the civil lawsuit. Alunorte is still subject to an embargo on DRS2 imposed by the same court in a parallel criminal lawsuit, but Alunorte is expecting an extension of the civil decision to the criminal case shortly. Alunorte will continue utilizing the old bauxite residue disposal area (DRS1) until the DRS2 embargo under the criminal case is lifted. The decision to lift the DRS2 embargo in the civil case against Alunorte came after Ministério Público and Alunorte submitted a joint petition to the federal court on August 30, requesting the embargoes to be lifted. “This is an important step towards resuming installation and commissioning activities of the solid residue deposit DRS2. It is a state-of-the-art deposit system, the only sustainable and long-term solution for Alunorte’s operations. Alunorte is the foundation of the aluminium value chain in Para, an

Norsk Hydro: Den føderale domstolen løfter ett av to embargoer på Alunortes deponiområde DRS220.9.2019 23:06:00 CESTPressemelding