Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Borgo startar hypoteksbolag tillsammans

Ålandsbanken Abp
Börsmeddelande
20.9.2019 kl. 9.00

Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Borgo har tecknat avtal angående att etablera ett gemensamt hypoteksbolag på den svenska marknaden.

- Att lansera ett nytt hypoteksbolag tillsammans med så starka och etablerade partners som ICA Banken, Söderberg & Partners och Ikano Bank säkerställer långsiktighet och stabilitet och ger bra förutsättningar att erbjuda bolån till bra villkor. Detta gynnar oss och våra samarbetspartners men naturligtvis även svenska bolånekunder i slutändan, säger Peter Wiklöf, vd på Ålandsbanken.

Ålandsbanken och deras dotterbolag Crosskey kommer att tillhandahålla plattformslösningar för det nya hypoteksbolaget liksom bidra med befintlig kunskap om bolånehantering.

- Genom att etablera ett nytt hypoteksbolag kan vi konkurrera på bolånemarknaden på ett helt nytt sätt och flytta fram våra positioner ytterligare. Att vi gör detta tillsammans med så stabila och starka partners innebär en rad fördelar som i slutändan gynnar våra kunder. ICA Banken ska erbjuda en smart och enkel helhetslösning för vardagsekonomin och i detta ingår självklart ett konkurrenskraftigt bolåneerbjudande, säger Marie Halling, vd ICA Banken.

Den nya hypoteksbolaget kommer ansöka om tillstånd enligt samma regelverk som övriga hypoteksbolag på den svenska marknaden. Finansieringen kommer bland annat att ske via säkerställda obligationer vilket ger tillgång till en beprövad och likvid finansieringskälla som ska göra plattformens bolån konkurrenskraftiga på den svenska marknaden.

- Att tillhandahålla bolån till schyssta villkor ser vi på Ikano Bank som en naturlig del av vårt erbjudande. Med detta på plats får vi möjligheter att påverka utformningen av vårt bolåneerbjudande vilket kommer gynna våra kunder och stärka vårt erbjudande ytterligare. Vi är därför glada över att tillsammans med Ålandsbanken, ICA Banken, Söderberg & Partners och Borgo nu etablera ett nytt starkt bolåneinstitut på den svenska bolånemarknaden, säger Patrik Hankers, Sverigechef på Ikano Bank.

Det nya hypoteksbolaget kommer på sikt erbjuda en komplett plattform av bolåneprodukter för svenska konsumenter med fokus på långsiktighet, trygghet och kvalité, samt med en vision om att kunna bidra till förändring på marknaden.

- Vi är en grupp på sammanlagt fem bolag i detta samarbete med delvis olika bakgrunder och verksamheter, men som alla delar den entreprenöriella drivkraften att vilja göra bra saker ännu bättre. Med allas individuella erfarenheter kombinerat med vår gemensamma vision är jag övertygad om att vi kommer att kunna etablera ett attraktivt alternativ på den svenska bolånemarknaden, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef, Söderberg & Partners.

Den femte partnern i samarbetet är bostadskreditinstitutet Borgo. I samband med skapandet av den nya bolåneplattformen förvärvas majoriteten av aktierna i Borgo AB av Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank och Söderberg & Partners. Borgos ledning kommer vara operativt ansvariga för samordning och etablering av det nya hypoteksbolaget.

- Det är fantastiskt kul och ett erkännande för oss på Borgo att genom transaktionen bli del av det här projektet men framförallt att ha fått förtroende att vara med och bygga en ny bolåneplattform med denna unika grupp starka ägare. Med stöd och resurser från dem och vår bolånefond som komplement, finns goda förutsättningar att skapa en bred, modern och nytänkande plattform för bolån på marknaden, något som alltid varit en del av vår vision och som kommer gagna såväl konsumenter som investerare, säger Gustav Berggren, vd, Borgo.

Skapandet av det nya bolaget och transaktionen med Borgo är villkorade av genomförda tillståndsprocesser hos Finansinspektionen, varefter vidare information kring det nya bolaget kan kommuniceras.

För ytterligare information:

Gustav Berggren
VD Borgo
E-post: gustav.berggren@borgogroup.se

Cargotec completes the ownership change of joint venture in China2.6.2020 12:00:00 CESTPress release

CARGOTEC CORPORATION, PRESS RELEASE, 2 JUNE 2020 AT 1 PM (EEST) Cargotec has completed the sale of its share of the joint venture Rainbow-Cargotec Industries Co., Ltd (RCI) in China. As part of the agreement, Cargotec acquired certain operations and assets of the joint venture from Jiangsu Rainbow Heavy Industries Co., Ltd. (RHI), and approximately 160 employees have moved over from RCI to Kalmar. On 11 May 2020, Cargotec announced plans to sell its 49% share of the joint venture to the other owner RHI. RHI now owns 100% of the former joint venture, and the new name of the company is Rainbow Industries Co. Ltd. (RIC). RIC will continue as Cargotec’s subcontractor and provide assembly services for Cargotec’s business areas Kalmar and MacGregor at the factory in Taicang, China. The change aims to simplify Cargotec’s global supply chain operations. Simplification is needed mainly because the number of complex automation projects has been growing in the past couple of years. The arrangemen

Result of Riksbank reversed auctions SEK Municipal Bonds2.6.2020 11:30:00 CESTPress release

Result of Riksbank reversed auctions SEK Municipal Bonds Results of auctions Municipal BondsAggregateAuction date6/2/2020Maturity2023Tendered volume, mln SEK750 +/- 750Volume offered, mln SEK156Volume bought, mln SEK50Number of bids3Number of accepted bids1Credit Class 1Maturity, QuarterQ1Maturity, QuarterQ2Maturity, QuarterQ3Maturity, QuarterQ4Volume Offered, mln SEK50Volume Offered, mln SEK0Volume Offered, mln SEK0Volume Offered, mln SEK0Volume bought, mln SEK50Volume bought, mln SEK0Volume bought, mln SEK0Volume bought, mln SEK0Number of bids1Number of bids0Number of bids0Number of bids0Number of accepted bids1Number of accepted bids0Number of accepted bids0Number of accepted bids0Average yield0.120 %Average yield-Average yield-Average yield-Lowest accepted yield0.120 %Lowest accepted yield-Lowest accepted yield-Lowest accepted yield-Highest yield0.120 %Highest yield-Highest yield-Highest yield-% accepted at lowest yield100.00% accepted at lowest yield-% accepted at lowest yield-% a

UPM Plywood is planning to scale down plywood production in Finland2.6.2020 11:00:00 CESTPress release

(UPM Plywood, Lahti, 02.06.2020 at 12:00) – UPM Plywood is planning to permanently close its Jyväskylä plywood mill, which is producing spruce and birch plywood. The company starts a consultation process concerning the entire personnel working at the mill. UPM Jyväskylä plywood mill employs 167 people. The Profitability of Jyväskylä plywood mill has been weak for a long time, even during periods of high-demand. Despite investments as well as savings and improvement activities, the profitability has not improved to a sustainable level. Competition in the birch plywood market is increasing constantly. New birch plywood capacity has been built especially in Russia, where the production cost level is significantly more competitive than in Finland. If realized, the planned actions would strengthen UPM Plywood’s overall competitiveness and performance in the long run. “In Finland, a full run of the capacity has not been feasible due to the terms in the woodworking industry. In addition, repe

Does ESG investing really have an influence on companies?2.6.2020 10:29:21 CESTPress release

Press Release - Boston, London, Nice, Paris, Singapore, Tokyo, June 2, 2020 Does ESG investing really have an influence on companies? Research questions integrated and score-based strategy on the risk of mixed message sent to companies What motivates equity ESG investment strategies is the ability to influence the behaviour of companies through the portfolio decisions that they lead to. To this end, it is often argued that an investor who is dissatisfied with a company's ESG behaviour, and who wishes to remedy the situation, needs to stay on as its shareholder and engage with it. Indeed it is believed that if the investor divests from the company, its influence over the company will cease. Moreover, the act of divesting is often presented as a passive approach that has no bearing on the company's management, a capitulation rather than a form of action. In a new publication entitled "ESG Engagement and Divestment: Mutually Exclusive or Mutually Reinforcing?" Scientific Beta argues that