Al Andaluz platedebuterer!

Etter snart femten års fartstid kommer debutalbumet "Al Andaluz Oslo", samtidig som Sverre Jensen gir ut boken Middelalderinstrumenter, om instrumentene han har bygget gjennom årene.

Al Andaluz tar deg med på en musikalsk reise i det flerkulturelle middelalder-Spania. Under arabisk styre levde arabere, kristne og jøder fredelig side om side i lange perioder. Musikken og poesien blomstret og man dyrket det gode liv. Kalifatet Cordoba og kongedømmet Granada var blant Europas mektigste og mest avanserte innen kultur og vitenskap.

Lytt til "Al Andaluz Oslo" her!

Den andalusiske musikken er etterkommer av den arabiske musikken i middelalderens Spania. Den er blitt holdt i levende tradisjon frem til i dag blant etterkommerne av de spanske araberne som måtte flykte til Nord-Afrika i løpet av de kristnes gjenerobring av Spania. I dag er det flere europeiske tidligmusikere som ser mot den andalusiske musikken for å få ideer om hvordan middelaldermusikken kan ha vært fremført i Europa. Spania var et ledende kultursentrum for hele det europeiske kontinentet i denne perioden, og spansk-arabiske musikere var ettertraktede som hoffmusikere ved de europeiske hoff. Den andalusiske musikken representerer altså på mange måter en felles kulturarv.

Gruppen Al Andaluz ledes av Sverre Jensen som har arbeidet med middelaldermusikk i mer enn 30 år. Han startet i sin tid Kalenda Maya (spellemannsprisen 1985), og har turnert i mange land både i og utenfor Europa. Både til Kalenda Maya og til den nye gruppen Al Andaluz har han bygget autentiske instrumenter basert på gamle skulpturer, illustrasjoner fra middelaldermanuskripter og instrumenter fra Nord-Afrika i dag.

Sverre Jensen – lutt, Liv Ulvik – sang, Mona Hansen – fløyter, Kristine Rustad – rebab og fidle, Ulrik Ibsen Thorsrud - perkusjon, Tomas Nilsson - perkusjon

Foto: Vidar Lillevik

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.

"Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret"19.11.2021 09:24:34 CET | Pressemelding

Frode Alnæs er klar med sin første og etterlengtede juleplate "Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret". Han har tidligere skrevet to av våre mest kjente juleklassikere "Long December Night" og "Vitae Lux". Disse to er begge med på platen, men i ny drakt. I tillegg kan man fråtse i åtte helt nye julesanger – alle på norsk. Hør albumet her Frode Alnæs er kjent som en låtskriver med sans for den gode melodien. "Lang desember natt" er intet unntak. Dette er blitt en usedvanlig vakker og varm juleplate, og musikken og tekstene fyller oss med alt julen har å by på, på godt og vondt. Her er det mange musikalske høydepunkter, både humor og alvor, lavmælte låter og salmer. Flere av låtene bør være høyaktuelle som potensielle nye juleklassikere vi ikke blir kvitt med det første. "Vitae Lux" slippes allerede 12. november og er årets julelåt hos Frelsesarmeen. Frode Alnæs har skrevet all musikken i tillegg til å være produsent, og har med seg et topplag av sangere og musikere på albumet. - "