Akustisk førjulsgave fra Peder Elias

Siste fredag før advent gir Peder Elias oss julelåten "Home" og hitlåten "Bonfire" som første delikate smakebiter fra "Acoustic Sessions".

Peder Elias Acoustic Sessions artwork

«Å gjøre låter helt nedstrippet og akustisk gir de alltid et ekstra personlig preg» forteller Peder Elias om at han slipper stemningsfulle nyinnspillinger av «Bonfire» og «Home».

Gladlåten «Bonfire» spredde seg som ild i tørt gress i Asia, og har til nå godt over 80 millioner streams. Spesielt i Korea og Taiwan har Peder Elias ivrige fans som har ønsket seg disse nye versjonene.

«Bonfire er jo en opptempo låt om å nyte en sommerkveld med gode venner. Den får en litt annen feeling når jeg har senket tempoet og kun spiller på akustisk gitar. Akkurat som jeg ville gjort rundt et leirbål.»

«Home» fikk veldig god respons da den ble sluppet før annerledesjulen 2020, og for trønderen var det et høydepunkt å få fremføre den live, kun akkompagnert av flygel, på Lindmo.

«Teksten til Home er noe av, eller kanskje det mest, personlige og sårbare jeg har skrevet. Og å strippe den helt ned faller meg egentlig ganske naturlig. Det varmer ekstra å tenke på at så mange lytter til Home for å få julestemning, eller bare for å føle seg litt mindre alene i en tid hvor savn og følelsen av utenforskap forsterkes».

Peder Elias håper at de akustiske versjonene blir som en liten førjulsgave. At eksisterende fans får et nærmere forhold til låtene, og kanskje også at enda fler oppdager låtene og musikken hans.

«Å føle at man hører til, i en vennegjeng eller med familien, er ikke en selvfølge. Det å ha noen du kan dele gleder, sorger eller høytidsdager med er noe jeg ønsker alle får oppleve, og jeg håper musikken min kan forsterke de gode følelsene eller gi litt trøst der det behøves».

De akustiske versjonene av «Bonfire» og «Home» er tilgjengelige fra fredag 26. november.

Peder Elias Acoustic Sessions artwork

Adele slipper albumet 3019.11.2021 12:30:00 CET | Pressemelding

30, det nye albumet fra den globale superstjernen Adele er nå ute overalt. Det etterlengtede albumet kommer i kjølvannet av singelen «Easy On Me», som har holdt førsteplassen på den amerikanske hitlisten Billboard Hot 100 siden den ble sluppet for fire uker siden. I Norge har den vært nummer en i tre av fire uker og har allerede streamet til gull. Sporet har slått streaming-, radio- og hitliste-rekorder verden over. Adele hadde også premiere på låtene «I Drink Wine», «Hold On» og «Love Is A Game» via TV-spesialen Adele One Night Only. TV-spesialen ble det mest sette underholdningsprogrammet i USA i år og trakk flere seere enn Oscar-utdelingen. I Norge kan man se det i sin helhet på NRK 1, fredag 26. november klokken 23:15. 30 har blitt utropt av kritikere som Adeles, til dags dato, beste album. Rolling Stone skriver «Adele has never sounded more ferocious» i deres 5-stjerners anmeldelse av platen. Videre forteller de at 30 er det beste Adele-albumet til nå. Variety sier seg enig og bes