Akersposten blir Amedia-avis

Amedia kjøper den digitale bydelsavisen Akersposten i Oslo.

Fra venstre: Redaksjonssjef Vidar Bakken, salgs- og markedssjef Hanne Bae Ottho, konserndirektør Pål Eskås i Amedia og ansvarlig redaktør og daglig leder Fredrik Eckhoff.

Akersposten er en videreføring av de tradisjonsrike lokalavisene Akersposten og Ullern Avis som gikk inn i 2014. Avisen har siden restarten i 2016 vært eid av selskapets tre ansatte.

– I Amedia setter vi stor pris på å ha fått til denne avtalen. Vi overtar en godt drevet og framtidsrettet lokalavis i hovedstaden. Vi mener det er gode forutsetninger til å utvikle den videre med de ansattes erfaringer og lokalkunnskap kombinert med vår kompetanse og gode fellesløsninger. Vår ambisjon er å gi befolkningen i Akerspostens bydeler, Vestre Aker og Ullern, enda bedre innhold, sier konserndirektør Pål Eskås i Amedia.

Eskås viser til at Amedia, som Norges største utgiver av redaktørstyrte medier har god erfaring som utgiver av bydelsaviser i Oslo gjennom eierskapet i Nordstrands Blad Kunnskapen herfra tas med videre til Akersposten, som blir et fullverdig medlem av Amedias familie, med 95 titler fra 80 mediehus.

– Det er med entusiasme og forventninger vi nå går inn en ny epoke for Akersposten. Det har vært fem-seks veldig interessante år siden vi relanserte Akersposten som en ren nettavis i mars 2016. Leserskaren har vokst jevnt og trutt i disse årene, og i dag har avisen flere lesere enn noen gang siden den første gang ble etablert i 1905. Det er vi stolte av, sier redaktør Fredrik Eckhoff.

– Når vi nå ønskes tilbake igjen i Amedia, ser vi på det som et tegn på at vi har gjort mye riktig i disse årene. Vi ser frem til å være med og utvikle avisen videre. Vi kan love leserne en økt redaksjonell satsing i tiden som kommer, og det syns vi de rundt 85.000 innbyggerne i Vestre Aker og Ullern fortjener!

Fredrik Eckhoff, ansvarlig redaktør og daglig leder i Akersposten - tlf 92 69 59 69

Pål Eskås, konserndirektør mediehus i Amedia - tlf 90 15 00 27