Aker Offshore Wind, Ocean Winds og Statkraft går sammen om å utvikle flytende havvind

(Oslo, 5. november 2021) Aker Offshore Wind, Ocean Winds og Statkraft har signert en samarbeidsavtale for utvikling av flytende havvind. Partnerskapet vil søke om utbygging av en storstilt flytende havvindpark i lisensområdet Utsira Nord i Nordsjøen.

Summen av fem tiår med ekspertise innen utvikling og gjennomføring av marine operasjoner fra Aker-konsernet, erfaringen til Ocean Winds med å levere vindkraftanlegg globalt, og Statkrafts ekspertise innen utvikling, drift og forvaltning av fornybar energi, gjør at konsortiet dekker hele verdikjeden fra utvikling til levering av grønn energi til markedet. Aker Offshore Wind og Ocean Winds har samarbeidet om andre prosjekter i California, USA, Sør-Korea og nå sist i Skottland. Statkraft og Aker Offshore Wind har et godt etablert samarbeid for havvind på Sørlige Nordsjø II i Norge.

- Sammen med Ocean Winds og Statkraft har vi dannet et partnerskap av erfarne utviklere og operatører for å flytte grensene for flytende havvind og utvikle nye verdikjeder for norsk industri. Aker Offshore Wind bringer kapasiteten og erfaringen fra fem tiår i offshoreindustrien til å skalere og industrialisere flytende vind på en bærekraftig måte. På Utsira Nord er ambisjonen å videreutvikle og industrialisere teknologi basert på Principle Powers markedsledende flytende teknologi, sier Kristian Røkke, styreleder i Aker Offshore Wind og administrerende direktør i Aker Horizons.

- Som Europas største produsent av fornybar energi gir Statkrafts kompetanse innen utvikling og drift av vindparker og ekspertise i kraftmarkedet et godt grunnlag for suksess. Ved å gå inn i dette samarbeidet utvider vi vår satsing på havvind i Norge til flytende teknologier. Som et resultat av en lovende utvikling, kostnadsreduksjoner, økende elektrifisering, stigende etterspørsel etter fornybar energi og gunstige regulatoriske rammer, ser Statkraft på denne markedsmuligheten som et langsiktig tilskudd til vår portefølje, sier Christian Rynning-Tønnesen, konsernsjef i Statkraft.

- Vårt mål er å bidra med kunnskapen, erfaringen og teknologien til Ocean Winds, spesielt den som ble anskaffet ved kjøp av Windfloat Atlantic, verdens første halvt nedsenkbare flytende vindpark, for å bidra med det beste til det nye Utsira Nord-prosjektet. Vår sterke portefølje inkluderer prosjekter i drift som Windfloat Atlantic i Portugal og Seamade i Belgia, samt Moray East, som blir Skottlands største havvindpark. Vi har erfaring med å bruke vår styrke som globale ledere i den fremvoksende havvindsektoren for å skape muligheter lokalt rundt våre prosjekter. Slik håper vi å kunne bidra til utviklingen av norsk havvindindustri, sier Spyridon Martinis, administrerende direktør i Ocean Winds.

Utsira Nord, et område utenfor kysten av Haugesund i Rogaland, er kjent for å ha stabile og gode vindressurser. Havvind er en raskt framvoksende fornybar teknologi som vil spille en viktig rolle i fremtidens energisystem og partnerne er klare til å forfølge disse mulighetene på Utsira Nord.

www.akeroffshorewind.com

www.statkraft.no

www.oceanwinds.com

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Maria Lanza Knudsen, Communications Manager, Aker Offshore Wind
E-post: maria.knudsen@akeroffshorewind.com
Tel: +47 484 42 426

Geir Fuglseth, Communications Manager, Statkraft AS
E-post: geir.fuglseth@statkraft.com
Tel: +47 913 70 572

Lars Magnus Günther, Press spokesperson, Statkraft AS
E-post: lars.gunther@statkraft.com
Tel: +47 912 41 636

Jose Miguel Mesa, BPE & Communications Director, Ocean Winds
E-post: josemiguel.mesa@oceanwinds.com
Tel: +34 687 941 426

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Incap Corporation: Incap’s schedule for financial reporting in the year 20222.12.2021 08:30:00 CET | Press release

Incap Corporation: Incap’s schedule for financial reporting in the year 2022 Incap Corporation will publish the following financial reports in 2022: financial statements release for 2021 on Thursday, 24 February 2022 annual report for 2021 during week 13/2022 (week commencing on 28 March 2022) business review for January-March 2022 on Wednesday, 27 April 2022 half-year report for January-June 2022 on Thursday, 28 July 2022 business review for January-September 2022 on Thursday, 27 October 2022. The annual report includes the report of the Board of the Directors, the financial statements of the Group and the parent company as well as the auditor’s report for the financial period 1 January–31 December 2021. At the same time, the company will also publish the corporate responsibility report, the report on Corporate Governance as well as the report on remuneration. Incap’s Annual General Meeting is scheduled to be held on Friday, 29 April 2022 in Helsinki. A shareholder has the right to ha

Strategic Business Update - Acquisition of Precise-ITC and completion of major milestones for China Product Partnership2.12.2021 08:00:00 CET | Press release