Aker Horizons og Statkraft utforsker muligheter for grønt hydrogen og ammoniakk i India og Brasil

Aker Horizons, gjennom porteføljeselskapet Aker Clean Hydrogen, og Statkraft har signert samarbeidsavtaler for i fellesskap å utforske mulighetene for grønn hydrogen- og ammoniakkproduksjon i India og Brasil, rettet mot lokal stål- og kunstgjødselindustri.

Aker Clean Hydrogen er en global integrert hydrogen-, ammoniakk- og metanolprodusent og bygger på Akers 180 år lange industriell historie, mens Statkraft er en ledende utvikler og produsent av fornybar energi med betydelig erfaring og tilstedeværelse i både India og Brasil.

- Med betydelig fornybar kraftproduksjon og markedsaktiviteter i India og Brasil er Statkraft godt posisjonert for å utvikle grønne hydrogenprosjekter i disse to enorme og viktige energimarkedene. Å utnytte slike muligheter bidrar til vekst i vår forretningsaktivitet, samtidig som klimagassutslippene i India og Brasil reduseres, sier Jürgen Tzschoppe, konserndirektør International Power i Statkraft.

Utslipp fra stål- og ammoniakkindustrien bidrar til nær 9 prosent av de globale klimagassutslippene og er klassifisert som vanskelige, men nødvendige sektorer å omstille. Grønt hydrogen gir et utslippsfritt alternativ til dekarbonisering av disse industriene og en mulighet til å øke forsyningssikkerheten for de to råvarene.

Samarbeid i India
Aker Clean Hydrogen og Statkraft er enige om å sammen se på felles muligheter for å utvikle helintegrert fornybar kraftproduksjon og grønn hydrogenproduksjon i India, rettet mot indisk stål- og ammoniakkindustri, samt ammoniakkeksport. Stålindustrien i India produserer rundt 100 millioner tonn stål årlig. I India kan grønt hydrogen brukes til å erstatte grått, fossilbasert hydrogen, kull og naturgass som drivstoff og råstoff. Dette vil redusere CO2-utslippene betydelig, samtidig som det styrker forsyningssikkerheten ved å redusere landets sårbarhet for svingninger i energimarkedet.

India forbruker i dag omtrent sju millioner tonn grått hydrogen per år, noe som gjør det til verdens nest største hydrogenforbruker. Landets nåværende hydrogenetterspørsel forventes å nå omtrent 12 millioner tonn innen 2030 og omtrent 28 millioner tonn innen 2050. Indias forpliktelse til å nå netto null innen 2070, annonsert under COP26, vil ytterligere øke etterspørselen etter grønt hydrogen i en av de raskest voksende økonomiene i verden.

Samarbeid i Brasil
I Brasil har Aker Clean Hydrogen, Statkraft og Sowitec, et selskap som spesialiserer seg på utvikling av fornybare vind- og solenergianlegg, mål om i fellesskap å utvikle såkalte Power-to-X-prosjekter i delstaten Bahia. Den første muligheten som vurderes er et stor-skala hybridprosjekt, som kombinerer fornybar kraftproduksjon, og hydrogen- og ammoniakkproduksjon for den lokale kunstgjødselindustrien.

Brasil er verdens fjerde største forbruker av gjødsel, og står for rundt åtte prosent av den globale etterspørselen. For tiden importerer landet mer enn 80 prosent av forbruket. Nylig vedtok den brasilianske regjeringen sin nasjonale gjødselplan for 2022-2050, som forsøker å redusere den brasilianske avhengigheten av importert kunstgjødsel ved blant annet å tiltrekke og støtte utenlandske investeringer.

Delstaten Bahia har gunstige fornybare ressurser fra vind og sol og et omfattende landbruk som importerer store mengder grå, fossil-basert gjødsel. Å erstatte importert grå ammoniakk med lokalprodusert grønn ammoniakk vil støtte dekarboniseringen av det lokale landbruket og redusere importavhengigheten, samtidig som det skapes nye, grønne industrimuligheter. Prosjektet skal etter planen være i kommersiell drift innen 2027.

– Vi er glade for å gå sammen med Statkraft for å sette fart på overgangen fra grå til grønne løsninger i India og Brasil, sier Knut Nyborg, administrerende direktør i Aker Clean Hydrogen.

- Her ligger det betydelige potensielle klimagevinster. Både India og Brasil har energiressurser i verdensklasse, er store forbrukere av hydrogen og har myndigheter som støtter det grønne skiftet gjennom gode rammevilkår. Det danner grunnlag for store muligheter for grønn hydrogen- og ammoniakkproduksjon, legger han til.

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 4800 ansatte i 19 land.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Lars Magnus Günther, presstalsperson, Statkraft AS
Telefon: +47 91241636
E-post: lars.gunther@statkraft.com

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Mandalay Resources Corporation Announces the Results of Its Annual General Meeting of Shareholders25.5.2022 23:32:49 CEST | Press release

TORONTO, May 25, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" or the "Company") (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) is pleased to announce the results of its Annual General Meeting of Shareholders (the “Meeting”) held today virtually. All the resolutions presented at the Meeting were approved by the shareholders, with the votes cast by proxy representing 67.63% of the total shares outstanding as of the record date. Election of Directors The number of directors was fixed at seven members and each of the seven nominees listed in the Company’s Management Information Circular dated April 14, 2022, were re-elected to the Company’s Board of Directors. Abraham Jonker remains the lead independent director and Bradford Mills continues as Chair. Results of the votes cast by proxy are set out below. ResolutionVotes Cast by Proxy For% ForVotes Cast by Proxy Withheld% WithheldBradford A. Mills61,552,12099.95329,1930.047Abraham Jonker61,551,31399.95130,0000.049Amy Freedman61,547,53899.94

Galapagos to showcase commitment to rheumatoid arthritis care at the upcoming European League Against Rheumatism congress25.5.2022 22:01:00 CEST | Press release