Aker BioMarines årsrapport og regnskap for 2021

Aker BioMarine legger i dag frem årsrapport og regnskap for 2021. Rapporten viser en totalomsetning for året på 262 millioner dollar og justert EBITDA på 48 millioner dollar. Selskapet har hatt en reduksjon av produktavfall på 94%.

Selskapet er verdensledende innen krillfiske og produserte 43 800 tonn krillmel fra Antarktis i 2021. Aker BioMarine selger krillingredienser og produkter til over 60 land innen markeder for kosttilskudd, akvakultur og dyrefôr.

Årsrapporten gir en beskrivelse av selskapets virksomhet; det finansielle regnskapet samt en beskrivelse av selskapets arbeid med og målsettinger innen bærekraft. Videre inneholder rapporten blant annet styrets årsberetning og klimaregnskapet.

- Til tross for noen utfordringer gjennom året som har vært, har vi bygget et mer robust selskap, ny teknologi for krillhøsting, en sterkere salgs- og markedsorganisering og mer kostnadseffektiv drift. Vi fortsetter å avdekke nye fordeler og bruksområder for krill. Dette gir oss grunn til optimisme for 2022, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine, og fortsetter:

- I tillegg har vi hatt en reduksjon av produktavfall på 94% i 2021 sammenlignet med året før, det er vi stolte av!

Les mer i Årsrapporten, last den ned fra våre nettsider.

Utvalgte ESG-høydepunkter fra 2021:

• For syvende år på rad har Aker BioMarines krillfiske i Antarktis fått tildelt karakteren «A» fra the Sustainable Fisheries Partnership (SFP), og med det rangert som ett av verdens mest bærekraftige fiskerier.
  • Selskapet har hatt en reduksjon av produktavfall på 94% i 2021 sammenlignet med året før.
  • Aker BioMarine satte seg åtte bærekraftmål som skal nås innen 2030, blant annet at C02-utslipp per tonn krill produsert skal reduseres med 50 prosent.
  • Selskapet bidro til forskning og innovasjon, og fikk i 2021 20 nye patenter.

Forsidekunsten er laget av Nils Hoem, Chief Scientist i Aker BioMarine.

Les mer på: www.akerbiomarine.com