Aker BioMarine med storsatsing på protein

Aker BioMarine entrer matvarebransjen med krillproteinet INVI. Med lanseringen av INVI går Aker BioMarine inn i et stort marked, med ambisjoner om årlige inntekter opp mot 850 millioner.

Administrerende direktør i Aker BioMarine Matts Johansen

INVI vil utfordre noen av de største aktørene i den voksende industrien for protein. Noe av det som skiller INVI fra eksisterende proteiningredienser på markedet er at det inneholder over 90 prosent rent protein. I tillegg er INVI et komplett protein som inneholder alle de essensielle aminosyrene, samt viktige mineraler som kalsium og magnesium.

Aker BioMarines krillprotein treffer dagens konsumenter som er opptatt av ernæring og som ønsker å redusere inntaket av kjøtt- og melkebaserte proteinprodukter.

- Flere forbrukere velger sunnere proteinalternativer av personlige, helsemessige og bærekraftige årsaker, sier administrerende direktør i Aker BioMarine, Matts Johansen. - Men mange av alternativene til melkebaserte proteiner på markedet er ikke komplette. INVI fyller dette gapet slik at forbrukerne ikke trenger å inngå kompromisser.

Med INVI vil selskapet sikte seg inn på matvarebransjen og sportssegmentet. INVI er egnet som et rent proteinpulver, som ingrediens i matvarer som proteinbarer og –drikker.

-Vi har lenge visst at proteinet i krill har unike egenskaper. Nå har vi lykkes med å utvikle en metode for å isolere dette proteinet til et attraktivt proteinprodukt, sier Johansen.

De siste fem årene har Aker BioMarine oppsøkt fagmiljøer verden rundt for å lære av de beste innenfor prosessering av protein. Aker BioMarine videreutvikler denne kompetansen i Norge og bygger nå en proteinfabrikk i Ski. Innovasjon Norge har støttet prosjektet med 21,5 millioner kroner. I forbindelse med tildelingen, understreket fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen viktigheten av å øke kompetansen på videreutvikling av marine råstoffer

FNs bærekraftmål fremhever behovet for omlegging av det globale matsystemet for å oppnå 1,5-gradersmålet. En stadig voksende verdensbefolkning trenger mat fra bærekraftige kilder. I dag kommer det meste av proteinet vi spiser fra landbasert matproduksjon, som allerede er under sterkt press. INVI er et protein som både har lavt karbonavtrykk og kommer fra en bærekraftig kilde. INVI vil derfor være en del av løsningen på verdens utfordringer.

Ikke redde for å bevege seg ut på dypt vann

Markedet for proteiningredienser hadde i 2020 en global verdi på 290 milliarder med forventet vekst opp til 340 milliarder i 2023. Selskapet skal skalere opp produksjonen av krillprotein og produktet forventes å være tilgjengelig på markedet fra 2022/2023. Aker BioMarine har ambisjoner om en årlig inntekt fra 680-850 millioner og har stor tro på at INVI vil lykkes med sine unike egenskaper.

Flere bilder finner du her.

Administrerende direktør i Aker BioMarine Matts Johansen

Om Aker BioMarine

Aker BioMarine er et bioteknologiselskap som utvikler, markedsfører og selger krillbaserte ingredienser til både forbrukere og markeder for dyrefôr. Selskapet er vertikalt integrert og kontrollerer hele verdikjeden –fra krillfangst i Antarktis til forskning, produktutvikling, produksjon, logistikk og markedsarbeid. Aker BioMarines visjon er å skape en bedre fremtid for både mennesker og planeten.

Aker BioMarine inngår eksklusivt samarbeid6.1.2021 08:28:36 CETPressemelding