Aker BioMarine kåret til Norges mest innovative virksomhet

Oslo, 14. juni 2017: Krillselskapet Aker BioMarine er kåret til Norges mest innovative virksomhet i konkurranse med flere av Norges fremste selskaper.

Det er Innovasjonsmagasinet som står bak kåringen. Magasinet har foretatt en grundig evaluering av Norges ledende bedrifter, og har for 2017 kåret de 25 mest innovative virksomhetene i landet. For første gang havner krillselskapet Aker BioMarine på topp, fulgt av selskaper som Itera, Nortura, Norwegian, Kahoot! og Schibsted. DNV GL ble fjorårets vinner.

- Vi setter stor pris på en slik anerkjennelse. Vi er i eksklusivt selskap med en rekke dyktige bedrifter, og derfor er det ekstra stas at den jobben vi gjør blir lagt merke til. Vi ser at satsingen vår innen innovasjon, produktutvikling og ny teknologi nå begynner å gi svært gode resultater. Vi er en pionér innen krillfiske i Antarktis, som jobber med å forbedre planetens, menneskers og dyrs helse. Vi har lykkes med å bli et av verdens mest bærekraftige fiskeriselskaper, sier administrerende direktør Matts Johansen i Aker BioMarine.

Aker BioMarine oppnådde for første gang i fjor en omsetning på én milliard kroner. Selskapet er heleid av Aker ASA.

I juryens begrunnelse heter det: ”Aker BioMarine er et integrert bioteknologiselskap som nærmest ubemerket har inntatt en global markedslederrolle innen krillbaserte ingredienser. Med kontroll over sin egen verdikjede og et mangfoldig og sultent team viser de en imponerende evne til å innovere på alle plan.”

Det er redaksjonen i Innovasjonsmagasinet som står bak den årlige kåringen. Juryen har også benyttet seg av uavhengige eksperter i evalueringen. I tillegg har bladets lesere bidratt med innspill og tips på virksomheter innen kategoriene; startups og ledende norske innovasjonsfyrtårn. Resultatet har blitt en liste over de mest innovative virksomhetene i norsk næringsliv.

- Vi mener dette er Norges desidert mest omfattende oversikt over hvem som faktisk er innovative, i motsetning til de som nøyer seg med å prate om innovasjon. Felles for de fleste av disse virksomhetene er at de har lykkes med å utvide sitt marked til å omfatte store deler av kloden, sier juryleder Truls Berg, InnoMags ansvarlige redaktør.

Katrin Berntsen
Director Communication
katrin.berntsen@akerbiomarine.com
Mobil: 92054570

Matts Johansen, Administrerende Direktør i Aker BioMarine.

• Aker BioMarine er et bioteknologi- og fiskeriselskap som setter fokus på balansen mellom å fremme global helse gjennom sunne produkter, og helsen til planeten gjennom bærekraftig fiske. Selskapet utvikler krillbaserte ingredienser for bruk i kosttilskudd til mennesker, og fôr til akvakultur og kjæledyr.
  • Selskapet er vertikalt integrert og kontrollerer hele verdikjeden – fra bærekraftig krillfangst i Antarktis til innovativ produktutvikling, produksjon, logistikk og markedsarbeid. Selskapet har over en tiårsperiode bygget langsiktige partnerskap med ledende merkevareselskaper, miljøvernorganisasjoner og forskere.
  • Aker BioMarines kjerneprodukter er QRILL™ Aqua, en høyverdig ingrediens for oppdrettsnæringen, QRILL Pet, en fôringrediens for husdyr basert på marine proteiner, og Superba™ Krill Oil, et fosfolipidbasert omega 3-kosttilskudd.