Aker BioMarine inngår eksklusivt samarbeid

Aker BioMarine har fått eksklusive rettigheter til Universitet i Illinois Chicagos (UIC) immaterielle eiendeler (IPR) relatert til LPC og vil bidra til forskerteamet som skal fortsette å undersøke potensialet i lysolecitiner (LPC) av EPA og DHA.

I november kom nyheten om at Aker BioMarine lanserer LYSOVETA, en ny leveringsplattform basert på LPC-bundet EPA og DHA fra krill. Selskapet kunngjorde samtidig at de vil fortsette å utforske LYSOVETA sitt fulle potensiale og bygge kunnskap om hvordan LPC kan påvirke forhold knyttet til kognitiv helse og øyehelse. Ved inngåelse av en eksklusiv IPR-lisensavtale med UIC tar Aker BioMarine enda et skritt fremover på denne veien.

UIC har vært ledende i forskningen på LPC-bundet EPA og DHA og dens evne til å passere blod-hjernebarrieren. Som demonstrert av Prof. Papasani Subbaiah, professor i medisin, biokjemi og molekylær genetikk ved UIC College of Medicine, er LPC en foretrukken måte å transportere EPA og DHA både til hjernen og øynene. Han peker på LPC som en overlegen leveringsplattform for å berike disse organene med essensielle omega-3 fettsyrer.

-LPC-transportøren lar EPA og DHA komme inn i hjernen og retina. Vi har vist at LPC-bundet EPA og DHA fra krillolje har en svært gunstig effekt på opptaksnivået i disse organene, sier Prof. Papasani Subbaiah ved UIC College of Medicine.

Som en del av samarbeidet med UIC, vil Aker BioMarine motta en eksklusiv lisens til nåværende immaterielle rettigheter basert på Prof. Subbaiahs arbeid med LPC-EPA/DHA. Selskapet vil også ta ansvar for å forsyne UIC-teamet med LPC-bundet EPA og DHA fra krill for å videreutvikle forskningen.

Å bygge et samarbeidsnettverk

-Vårt partnerskap med UIC markerer det første skrittet i å etablere et sterkt nettverk med samarbeidspartnere innen LPC-bundet EPA og DHA. Vi vil fortsette å utforske potensialet til LPC-bundet EPA og DHA fra krill, for å få en bredere og mer grundig forståelse av hvordan LYSOVETA kan forbedre hjerne- og øyefunksjon. Det er ingen bedre måte å starte dette på enn med et verdensledende forskerteam på feltet ved vår side, sier Matts Johansen, administrerende direktør, Aker BioMarine.

Siden oppstart har Aker BioMarine jobbet tett med universiteter over hele verden for å studere helsemessige fordeler av produktene fra antarktisk krill. For å øke kunnskapen om effekten av LPC-bundet EPA og DHA, vil Aker BioMarine fortsette å utvide samarbeidet med andre partnere som er ivrige etter å utforske fordelene ved denne verdifulle delen av menneskers helse.

Les mer om LYSOVETA

Pressemelding om LYSOVETA

Om Universitet i Illinois Chicago

Universitetet i Illinois Chicago er Chicagos største universitet og eneste offentlige forskningsinstitusjon. De 16 akademiske fakultetene har over 33.000 studenter. Med en av de største linjene innen medisin i landet og fakulteter for tannbehandling, farmasi, folkehelse, sykepleie, sosialt arbeid og anvendt helsevitenskap, er UIC statens hovedutdanner av helsepersonell og deler store helsepersonelle tjenester med belastede samfunn. UIC er en integrert del av de pedagogiske-, teknologiske- og kulturelle kretsene i en av verdens største byer.

Aker BioMarine er et bioteknologiselskap som utvikler, markedsfører og selger krillbaserte ingredienser til både forbrukere og markeder for dyrefôr. Selskapet er vertikalt integrert og kontrollerer hele verdikjeden –fra krillfangst i Antarktis til forskning, produktutvikling, produksjon, logistikk og markedsarbeid. Aker BioMarines visjon er å skape en bedre fremtid for både mennesker og planeten.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Aker BioMarine på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.