Aker BioMarine går inn i nytt marked i Kina - har signert avtale med ledende fôrprodusent

(Fornebu, 8.november, 2021) Aker BioMarine øker satsingen i Kina med seks nye avtaler og strategiske partnerskap som vil styrke selskapets posisjon innen kjæledyrfôr og kosttilskudd i Asia.

Aker BioMarine går for første gang inn i markedet for fôr til kjæledyr i Kina. Under den anerkjente messen CIIE (China International Import Expo) i Shanghai, inngikk selskapet i helgen en viktig avtale med Kinas ledende produsent av kjæledyrmat, Gambol Pet Food Group. I tillegg innleder Aker BioMarine et samarbeid med tre andre kinesiske kjæledyrfôrselskaper.I dette markedet kommer Aker BioMarines krillmel til å utgjøre en viktig ingrediens i premium-fôr til kjæledyr.

- Kina er verdens største marked for marine ingredienser, og et raskt voksende og viktig totalmarked for oss. Avtalen med Gambol er essensiell for å nå målet vårt om å få en god posisjon her. Nå har vi inngått et samarbeid med en av de viktigste aktørene i dette markedet, og det vil gi oss både kredibilitet og markedsmuligheter i Kina og i resten av Asia. Blir utviklingen som forventet, vil disse avtalene alene utgjøre en viktig del av vårt totale salg av krill til kjæledyr neste år, sier administrerende direktør Matts Johansen i Aker BioMarine.

Ansetter flere i Kina

Aker BioMarine er en norsk biotek-innovatør som lager produkter basert på krill fra Antarktis. Produktene inneholder store mengder omega-3 som bidrar til bedre helse både for mennesker og dyr, og selges over store deler av verden.

Aker BioMarine har også styrket forholdet til to av sine største kunder i Kina, Function og JE, og inngått et mer forpliktende partnerskap med dem. Avtalene styrker Superba, som er ett av Aker BioMarines kosttilskuddsprodukt for mennesker, en kapsel med omega-3 basert på krill. Selskapet regner med å betydelig øke salget av Suberba i Kina neste år som følge av disse avtalene.

Aker BioMarine er opptatt av å ha lokal tilstedeværelse i Kina, og har vært til stede i landet siden 2011. I dag har selskapet en drøy håndfull ansatte i landet, som har jobbet mye med regulatoriske godkjenninger og produktgodkjenninger samt nettverksbygging. Aker BioMarine har en bred kundeportefølje når det gjelder produkter til akvakulturnæringen, og de nye avtalene markerer startskuddet for den videre satsingen her på markedet for produkter til mennesker og kjæledyr.

- Nå får vi muligheten til å investere videre i Kina. I løpet av neste år skal vi bygge organisasjonen videre, og ansette flere nøkkelmedarbeidere som skal sørge for at vi får utnyttet potensialet i dette markedet, sier Johansen.

Les mer på: www.akerbiomarine.com