Airbus Helicopters innfører strenge begrensninger for H145 med IBF for flyging i snøvær

Begrensningene rammer seks av basene til Norsk Luftambulanse Helikopter. Selskapet har startet jobben med å fjerne inlet barrier filter (IBF), som settes i sammenheng med to hendelser med motorsvikt.

Tirsdag morgen kom en Safety Information Notice (SIN) der Airbus Helicopters setter strenge begrensninger for flygning i snørvær med helikoptertypen H145. Beredskapen ved seks luftambulansebaser blir rammet i en periode.

Begrensningene gjelder helikoptertypen H145 med såkalt IBF (inlet barrier filter). Airbus Helicopters har besluttet at det ikke skal flys under disse værforholdene:

-        Flygninger i fallende eller blåsende snø

-        Flygninger under 5 grader og synlig fuktighet. Synlig fuktighet er snø, sludd, is eller take/skyer som reduserer sikten under 800 meter.

Produsent av motor og produsent av helikopter vet fortsatt ikke med sikkerhet årsaken til at en motor stanset under flyvning i ved Kongsviks i Troms, og den andre etter landing i Brønnøysund. Men man vet at det har sammenheng med den ekstra installasjonen av såkalte inlet barrier filter (IBF), som skal filtrere luften inn til motorene for å redusere slitasje.

-       Det kom i dag tilbakemelding fra produsenten som setter strenge begrensninger for denne installasjonen. Det betyr dessverre i praksis at vi ikke kan fly med denne typen helikopter under de værforholdene som er beskrevet før IBF er fjernet. Norsk Luftambulanse Helikopter vil derfor umiddelbart starte demodifisering, det vil si at vi fjerner denne installasjonen. Dette arbeidet har alt startet, sier Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse Helikopter.

Dette tiltaket kommer før Airbus Helicopers og Statens Havarikommisjon har ferdigstilt sine undersøkelser.

Begrensningene gjelder seks luftambulansebaser for helikopter: Lørenskog, Arendal, Bergen, Trondheim, Brønnøysund, Kirkenes.

Base Harstad har ikke IBF og berøres ikke av tiltaket. Andre helikoptertyper som opererer ved luftambulansebasene i Norge er ikke berørt.

Ved spørsmål rundt beredskap og luftambulansetjenesten generelt:
Luftambulansetjenesten HF v/ Elin Åsbakk Lind

Telefon +47 952 20149
E-post: el@luftambulansetjenesten.no

Fakta: H 145 T2

• Produsent: Airbus
  • Lengde: 13 m
  • Bredde: 11 m (med rotor)
  • Høyde: 3,4 m
  • Vekt: 1919 kg
  • Løftekapasitet: 3650 kg kg
  • Rekkevidde: 351 nm
  • Toppfart: 268 km/t

Stiftelsen Norsk Luftambulanse

• Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 300 000 støttemedlemmer.

• Formålet er å fremme avansert prehospital akuttmedisin gjennom forskning, utviklingsprosjekter og undervisning til beste for akutt syke og alvorlig skadde.

• Stiftelsen Norsk Luftambulanse representerer et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehuset.

• Datterselskapet Norsk Luftambulanse Helikopter er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på kontrakt med Luftambulansetjenesten HF. Selskapet drifter alle landets 13 luftambulansebaser for helikopter.

• Datterselskapet Norsk Luftambulanse Teknologi utvikler, eier og driver eiendom, teknologiske løsninger, systemer og tjenester.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse