Aino Health AB (publ): Kommuniké från årsstämma 2021 i Aino Health AB (publ)

Aino Health AB (publ), org. nr 559063-5073 (”Bolaget”), höll idag den 24 maj 2021 årsstämma. Mot bakgrund av den extraordinära situation som råder till följd av covid-19 genomfördes årsstämman med poströstning, utan fysiskt deltagande. I det följande redogörs för de viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll. Fullständig information och handlingar kring stämmans beslut finns på Bolagets hemsida, www.ainohealth.com.

Årsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Jyrki Eklund, Tanja Ilic, Daniel Koob, Klas Bonde och Troy Suda. Årsstämman beslutade även att till ordförande i styrelsen omvälja Tanja Ilic.

Årsstämman beslutade att omvälja MAZARS AB som Bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2022. Helene Sjöström kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor.

Årstämman beslutade att fastställa framlagd resultaträkning och balansräkning, samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning.

Årsstämman beslutade att disponera över Bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Årsstämman beslutade vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2020.

Årsstämman beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör för räkenskapsåret 2020.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen för tiden mellan årsstämman 2021 fram till årsstämman 2022 skall utgå med 100 000 kr till de ordinarie styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget och med 150 000 kr till styrelsens ordförande, samt att inget styrelsearvode skall utgå till de ordinarie styrelseledamöter som är anställda i Bolaget.

Årsstämman beslutade att arvode till revisorn skall utgå enligt sedvanliga debiteringsprinciper och enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler, sammanlagt högst upp till vad som ryms inom vid var tid av bolagsstämma beslutade gränser för aktiekapitalet och antalet aktier. Styrelsen skall kunna besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport, kvittning eller eljest med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen.

Årsstämman beslutade om ändring av Bolagets bolagsordning, innebärandes att aktiekapitalgränserna ändras till lägst 500 000 kronor och högst 2 000 000 kronor. Vidare beslutade årsstämman om att minska Bolagets aktiekapital med 39 337 447 kronor för avsättning till fritt eget kapital. Minskningen ska ske utan indragning av aktier.

För mer information, kontakta gärna:
Jyrki Eklund, VD Aino Health

jyrki.eklund@ainohealth.com

Certified adviser
Erik Penser Bank
certifiedadviser@penser.se

Aino Health är den ledande leverantören av Software-as-a-Service-lösningar inom Corporate Health Management. Företagets kompletta system med SaaS-plattform och tjänster minskar sjukfrånvaron, sänker relaterade kostnader och förbättrar affärsresultat genom ökad produktivitet och engagemang hos organisationens anställda då hälsa, välbefinnande och säkerhet blir en integrerad del av det vardagliga arbetet. För mer information, besök https://investors.ainohealth.com/. Aino Health AB (publ) är listat på Nasdaq First North Growth Market (Ticker: AINO)

Bavarian Nordic leverer vacciner til Englands beredskab i forbindelse med nye tilfælde af abekopper11.6.2021 19:12:35 CEST | pressemeddelelse

KØBENHAVN, Danmark, 11. juni 2021 – Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at selskabet for nylig er blevet anmodet af de engelske sundhedsmyndigheder, Public Health England (PHE) og Medicines and Health Products Regulatory Agency (MHRA), om at levere koppevaccinen IMVANEX® til vaccination i forbindelse med nye, udefrakommende tilfælde af abekopper i mennesker i England. To relaterede tilfælde er blevet bekræftet og er blevet indlagt på et hospital i Liverpool. Den ene er sandsynligvis blevet smittet i Afrika, hvorfra familien ankom et par dage inden sygdommen brød ud, mens den anden sandsynligvis er blevet smittet af det første tilfælde efter hjemkomsten. Abekopper er en sjælden, men alvorlig sygdom, der naturligt forekommer i det centrale og det vestlige Afrika. Sygdommen er beslægtet med den menneskelige koppesygdom, om end den er mindre alvorlig med en dødelighed, der er estimeret til at være fra 1-10% af tilfældene. IMVANEX (MVA-BN) er godkendt af Europa-Kommissionen til

Bavarian Nordic Assists Public Health England in Response to New Cases of Monkeypox11.6.2021 19:12:35 CEST | Press release

COPENHAGEN, Denmark, June 11, 2021 – Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) announced today that the Company was recently engaged by Public Health England (PHE) and the Medicines and Health Products Regulatory Agency (MHRA) to supply its IMVANEX® smallpox vaccine in response to new cases of monkeypox in the UK. Two related cases were confirmed and admitted to a hospital in Liverpool. One was most likely infected in Africa, where the family arrived from a few days before onset of disease, and a sibling case most likely infected on UK soil by the first case. Monkeypox is a rare, but serious disease, which is endemic in Central and West Africa. The disease is quite similar to human smallpox, although it is less severe with an estimated fatality rate of 1-10%. IMVANEX (MVA-BN) is approved by the European Commission for active immunization against smallpox but has also received approval for monkeypox by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) and Health Canada, as the only vaccine approved for

Minister Eriksen Søreide, Deputy Minister Ryabkov, and Deputy Secretary Hicks to Keynote 2021 Carnegie International Nuclear Policy Conference11.6.2021 17:30:00 CEST | Press release