Aiba støtter ny rusreform med låten «Pappa»

I begynnelsen av juni er det tid for å stemme over den nye rusreformen i Stortinget. En reform som har fått Aiba til å tenke. Tenke over relasjoner til menneskene som står han nærmest i livet, over all stigma relatert til rusmisbruk og hva slikt misbruk faktisk stammer i fra. I den anledning har han skrevet låten «Pappa». En låt hvor han reflekter over hvordan en persons demoner påvirker menneskene rundt en, spesielt dersom demonene har fanget din egen mor eller far.

«Ingen er immune mot dårlige dager og folk reagerer på situasjoner annerledes. Noen finner fred spirituelt eller i religion, noen finner det ved å legge seg i senga og se på serier en hel uke, mens andre kan finne det i midler som rus. Greia er at folk som faller ned det dype hullet, greier ikke å klatre opp selv. De kan være bevisste på problemet, men har ingen ressurser til å fikse det. Hele denne rusreformen er ikke til for å få flere folk til å falle ned i dette hullet, men heller å kaste et tau ned til de som har falt og sørge for at andre ikke faller like dypt», deler Aiba.

Inspirasjonen til låten kommer fra situasjoner Aiba selv har sett hos mennesker han er glad i som han har rundt seg i livet. Han skriver ikke direkte om seg selv, men ønsker å videreformidle en historie som viser hvor viktig kommunikasjon, åpenhet og kjærlighet er i hverdagen for oss alle. Teksten er ærlig, og han ønsker å minske stigmaen som fører til at mange ikke tørr å søke hjelp. Minske frykten og skammen som dagens ruspolitikk fremmer.

«Folk har ofte en mentalitet som tilsier at dersom det ikke noe som jeg eller noen jeg kjenner går igjennom, så jeg har jeg ingenting med det å gjøre. En tanke jeg selv har vært innom. Men jeg tror det første steget til å fikse og forebygge slike problemer er medlidenhet. Så, la meg heller spørre deg om samme spørsmål som jeg spurte meg selv før jeg lagde denne låta. «Hva om dette gjaldt din mor eller far?» - Aiba.

«Pappa» er ute på alle plattformer fredag 28. mai.

_______

Da Aiba han ble introdusert for musikkproduksjon og låtskriving som 16-åring var det ingen tvil om hva han ville drive med. Han oppdaget Post Malone på SoundCloud en jul han feiret i morens hjemland, Dominikanske Republikk, og da var det gjort. Han ble med i Hiphop 101, en talentfarm D2 omtalte som «Groruddalens hiphop-fabrikk», hvor han fikk studiotid en gang i måneden. Men om man virkelig skal bli best er ikke en gang i måneden ofte nok. Aiba bygde et lite studio i kjelleren sin, og med dårlig utstyr og en mic ble de første demoene til.

Et år senere plukket Nora Collective (Unge Ferrari, Arif, Philip Emilio) det opp, og resten er historie. Nå har han spilt flere konserter og vært i studio med noen av landets beste produsenter. Det låter tidløst og fengende

Foto: Calle Huth
Foto: Calle Huth