Age Labs

Age Labs er bevilget 10 MNOK i FoU-støtte fra Forskningsrådet

Age Labs utvikler en ny og presis biomarkør for å måle biologisk aldring, ved å benytte seg av omfattende og unike helsedata fra norske biobanker kombinert med maskinlæring.
Ledelsen i Age Labs (fra venstre): Arne Vasli Søraas, lege, PhD  (CSO), Espen Riskedal, MSc (CEO) og Karl Trygve Kalleberg, lege, PhD (CTO).
Ledelsen i Age Labs (fra venstre): Arne Vasli Søraas, lege, PhD (CSO), Espen Riskedal, MSc (CEO) og Karl Trygve Kalleberg, lege, PhD (CTO).

Age Labs er glad for å kunngjøre at Forskningsrådet har bevilget 10 MNOK i FoU-støtte (BIA) til utviklingen av Age Labs unike biomarkør for aldring.

Age Labs utvikler en ny biomarkør som vil beregne dødsrisiko samt risiko for å utvikle aldersrelaterte sykdommer. Biomarkøren vil gjøre det mulig for legemiddelselskaper å øke sannsynligheten for suksess i kliniske studier og dermed sannsynligheten for godkjenning av legemidler. Den gjennomsnittlige utviklingskostnaden for et nytt godkjent legemiddel er beregnet til totalt 22 milliarder kroner, og ca. 90% av alle legemidler som starter kliniske studier mislykkes. Med Age Labs kommende biomarkør vil legemiddelselskaper få mer nøyaktig risikoinformasjon om pasientene som blir inkludert i kliniske studier. Dermed øker sannsynligheten for suksess betraktelig.

FoU-prosjektet spenner over fire år og ledes av Age Labs i samarbeid med både kommersielle og akademiske partnere, blant annet AbbVie, Fürst Medisinsk Laboratorium, Folkehelseinstituttet og Oslo universitetssykehus.

"Vårt endelige mål er å bidra til å forsinke alle aldersrelaterte sykdommer," sier Espen Riskedal, administrerende direktør i Age Labs, "vi er veldig glade for å ha samlet et så bra team". Per Minor Magnus, dr.med og avdelingsdirektør ved FHI sitt senter for fruktbarhet og helse sier "forskning som gir en dypere forståelse av biologisk aldring er viktig".

Keywords

Espen Riskedal, CEO
espen@agelabs.com

Images

About Age Labs

Age Labs
Gaustadalléen 23A

Age Labs er et oppstartsselskap som utvikler biomarkører for aldring for bruk i kliniske studier og utvikling av legemidler. Selskapet har til hensikt å gi flere friske år ved å kombinere feltene aldringsvitenskap, epigenetikk og maskinlæring. Gjennom bruk av store og unike datasett fra norske biobanker, arbeider Age Labs for å avdekke ny informasjon om biologisk aldring og aldersrelaterte sykdommer. Selskapet er basert i Oslo, Norge.