Age Labs

Age Labs ekspanderer

Diagnostikk-selskapet Age Labs henter 9 millioner kroner fra blant annet Skyfall Ventures og Aleap og ansetter ny sjef for klinisk utvikling. Selskapet er i rask utvikling. Målet er å utsette aldersrelaterte sykdommer og øke levealderen i befolkningen gjennom forbedret diagnostikk og raskere godkjenning av nye legemider.
Gründerne Arne Søraas, Espen Riskedal og Karl Trygve Kalleberg har hentet 9 millioner for å utvikle biomarkører for aldersrelaterte sykdommer

Age Labs utvikler presise biomarkører for å måle biologisk alder, risiko for sykdommer, og biologisk effekt av legemidler ved å benytte unike data fra biobanker og avansert maskinlæring.

- Vi hadde som mål å sikre funding for det neste året og å tiltrekke oss erfarne life-science og tech investorer. Det har vi lykkes med, og er glade for å ha et sterkt team med på eiersiden, sier daglig leder i Age Labs, Espen Riskedal.

Skyfall Ventures er en ambisiøs og erfaren tech investor med over 25 MNOK i 15 norske oppstartsselskaper, blant andre solcelleselskapet Otovo. De har nylig startet sitt første venturefond på 50 MNOK hvor deres første investering er i Age Labs. Aleap er en non-profit helseinkubator med et sterkt team som forstår life-science og har bred erfaring med å både utvikle og investere i diagnostikkselskaper og helse-start ups.

Ekspanderer

Age Labs er i en fase med rask utvikling og har ansatt Cathrine Lund Hadley som sjef for klinisk utvikling og kommunikasjon. Hun er lege fra Oslo Universitetssykehus med doktorgrad og har klinisk erfaring fra kardiologi og indremedisin - den delen av medisinen som behandler flest eldre. Hun har også utdanning innen bedriftsøkonomi og markedsføring.

- Cathrine er med sin sterke interesse for aldringsvitenskap og erfaring med gjennomføring av store studier perfekt for Age Labs, sier Espen. Hun er ekstremt effektiv, målrettet, og blir verdifull fremover nå når Age Labs skal i gang med større kliniske studier.

- Jeg er heldig som får jobbe innen et av de mest spennende feltene innen biotech fremover, og gleder meg til å jobbe med så smarte gründere, sier Cathrine. Medisinen står foran et skifte de neste årene fra standardisert behandling av sykdommer, til en mer forebyggende og persontilpasset strategi, sier hun. Å måle biologisk alder og risiko for ulike sykdommer i en blodprøve er helt i tråd med utviklingen. Aldring er hovedårsaken til de fleste sykdommer man dør av, inkludert kreft, hjertesykdom og Alzheimers. Forskning tyder på at man ved å bremse og reversere aldring også forebygger disse sykdommene. Inntil nylig har det vært lite fokus på å bremse aldringsprosessen, men dette feltet kommer til å bli en game-changer.

Bilder

Lege Cathrine Lund Hadley starter som sjef for klinisk utvikling i Age Labs

Om Age Labs

Age Labs
Gaustadalléen 23A

Age Labs er et bioteknologiselskap som utvikler biomarkører i blod for å måle biologisk alder, risiko for sykdommer, og biologisk effekt av legemidler. Biomarkørene utvikles ved å kombinere avansert maskinlæring med unike datasett fra norske biobanker. Målgruppene er farmasøytisk industri og helseklinikker. Målet er å øke forventet levealder og gode leveår i befolkningen ved å utsette aldersrelaterte sykdommer og redusere "time-to-market" for nye legemidler.