Aftensang for næringslivet

Regjeringen vil ta inn 55 milliarder kroner i økte skatteavgifter fra næringslivet. Det vil gjøre det svært krevende for bedriftene fremover.
Stian Sigurdsen, direktør for samfunnspåvirkning

- Dette budsjettet er en aftensang for næringslivet, sier Stian Sigurdsen, direktør for samfunnspåvirkning i Virke. Med dette setter regjeringen en stopper for bedriftenes evne til å møte en hard vinter. Det næringslivet trenger nå er en politikk som sikrer investering, vekst og innovasjon i hele landet.

Samtidig legger de opp til å øke formueskatten som vil ramme de som eier og driver norske bedrifter.

Næringslivet som nå sliter med skyhøye strømpriser trenger hjelp til omstilling. Selv om regjeringen innfører et høyt skattenivå for næringslivet, viderefører de en strømstøtte på kun tre milliarder kroner.

- Her deler de ut smuler med den ene hånden, mens de soper til seg med den andre, sier Sigurdsen.

Stian Sigurdsen, direktør for samfunnspåvirkning

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.