Afghanske studenter fortsetter å motta humanitær bistand fra Kasakhstan

Mer enn 200 afghanske studenter i Kasakhstan mottok økonomisk og juridisk rådgivning som en del av et initiativ for humanitær bistand organisert av Kasakhstans kommissær for menneskerettigheter og Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM). Til dags dato har kampanjen blitt implementert i byene Almaty, Shymkent, Karaganda, Ust-Kamenogorsk og Nur-Sultan.

(gov.kz)

I desember ba afghanske studenter ved kasakhiske universiteter om bistand fra IOM da mange av dem hadde vanskeligheter på grunn av den nylige utviklingen i Afghanistan.

"Vi kan ikke få penger fra familiene våre fordi landets banksystem ikke fungerer. Ingen kan sende eller overføre penger, så det ble foreslått å sende en forespørsel til slike organisasjoner som IOM", sier Muhammad Kabir Ekhsan, en afghansk student i Nur-Sultan som er en av de som mottar hjelp.

Migrasjonstjenestekomiteen i Kasakhtans innenriksdepartement har også utstedt og forlenget visum til 155 afghanske studenter som studerer ved landets universiteter.

"Komiteen arrangerte initiativet, mens IOM fikk støtte av det tyske utenriksdepartementet og ga økonomisk bistand", sa nestleder i Migrasjonstjenestekomiteen Tleubek Takhtanov.

Kasakhstans kommissær for menneskerettigheter Elvira Azimova bemerket at verdenssamfunnet er spesielt oppmerksom på menneskerettighetene i land der folk har vanskeligheter på grunn av interne politiske og økonomiske endringer.

"En av initiativets hovedoppgaver er å avklare den juridiske oppholdsstatusen i Kasakhstan for afghanske borgere, slik at de kan fortsette å studere, noe som er vanskelig for flere av disse, ikke bare av juridiske årsaker, men også på grunn av språkbarrierer. De har ikke havnet i denne situasjonen av egen fri vilje, og å vise en human holdning til dem er ikke bare en forpliktelse for staten, men først og fremst vår felles menneskelige plikt", sa Azimova.